Nya talanger väljer Myspace framför Melodifestivalen

Publicerad:
Uppdaterad:

Elin Vinterhed: Melodifestivalens koncept är föråldrat

I 2006 års melodifestival regerade Thomas G:son, låtskrivare till sex av bidragen. I år samsades han om förstaplatsen med Lasse Andersson och Peter Kvint. Svenska folket valde som bekant The Ark som skrivit sin låt själva.

Frida gjorde succé på MySpace och AllEars med ”Dunka mig gul & blå”.
Foto: JOHAN MALMBERG
Frida gjorde succé på MySpace och AllEars med ”Dunka mig gul & blå”.

Visst är det ett kul event, melodifestivalen. Få tv-händelser lockar ett så stort antal tittare. Men frågan är om konceptet inte är föråldrat. Det har noterats ett flertal gånger att festivalen tenderar mot att gå från schlager till pop, men det är fortfarande en viss ”artistelit” som hör av sig igen och igen. Det handlar om personer som upptäckts av Bert Karlsson och som efter ett par mediokra hits, figurerat desto mer i skvallerpressen, se Jessica Andersson och Jimmy Jansson. Det verkar även vara praxis att slänga in ett par ”folkkära” gestalter, men inte gick det särskilt bra för varken Regina Lund, Magnus Uggla eller Tommy Nilsson.

Det råder en slags bisarr ordning i melodifestivalen. Låtskrivarnas taktik är sedan länge avslöjad – deras namn är från början inte kända av kommittén på SVT, men de samarbetar med artister som redan är kända. Antagligen tror SVT att de genom att välja bidrag framförda av ”kändisar” säkrar tittarsiffrorna.

Detta torde vara förklaringen till att tusentals bidrag sållas bort till förmån för en helt barrock samling alster. Melodifestivalen har visserligen sedan flera år tillbaka varit en tragikomisk show som endast tas på allvar av personer under 10 år. Blott Marie Lindberg fick komma fram som gräsrotsartist i 2007 års festival. Ute i vida världen ser det annorlunda ut.

Lily Allen som för något år sedan var helt okänd fick sig ett namn via communitysajten Myspace, i Sverige har Allears blivit något av en motsvarighet och denna vecka går Frida, en av deras artister upp som etta på singellistan i Sverige.

- Det känns så rätt att alla dessa talanger nu får den uppmärksamhet de förtjänar, säger Lisa Öhman på Allears. Fyra artister har redan fått skivkontrakt som annars förmodligen legat i en demosäck. 

Någonstans känns det som om rättvisa har skipats. Melodifestivalen kommer att överleva så länge som Thomas G:son och de andra får fortsätta regera en gala som urartat, men som kanske just därför behåller sitt underhållningsvärde.

För övrigt är det svårt att tänka sig att seriösa artister vill vara med med tanke på töntstämpeln efteråt. Festivalens uppgift var dock, en gång för länge, länge sedan att hjälpa fram nya artister, att upptäcka nya talanger. Utan den hade vi kanske aldrig fått uppleva ABBA. Benny hade som bekant inte tillgång till Myspace.

Elin Vinterhed

Foto: <rod>Läsarbild</rod>/Maria Rimling

Läsarartikel

Elin Vinterhed

Publicerad: