Hannah hjälper Molly

NÖJE

Odd Molly ska slå i Usa med stjärnskådis

1 av 3 | Foto: Fria händer Darryl Hannah är svenska modemärket Odd Mollys ansikte utåt. Hon läste en dikt i stället för att hjula på catwalken, och Odd Mollys grundare Per Holknekt verkade mer än nöjd med kvällen i Los Angeles.

HOLLYWOOD.

Med skåde­spelerskan Darryl Hannahs­ hjälp ska Odd Molly slå i USA.

– Till hösten finns vi i 350 amerikanska butiker, säger grundaren Per Holknekt.

500 personer hade bjudits in till den fullpackade modevisningen på Mondrians Sky Bar i Los Angeles. Bland gästerna fanns Izabella Scorupco.

– Jag tror absolut att Odd Molly kommer att fungera här. Allt svenskt är hett och eftertraktat i USA, säger hon.

Inget hjulande

Darryl Hannah, som anlitats som känt ansikte utåt, inledde den påkostade kvällen.

– De sa att jag fick hjula om jag ville. Men det går inte eftersom jag bär kjol. Det blir en dikt i stället, sa hon när hon äntrade catwalken över den upplysta hotellpoolen.

Hur mycket kvällen gick loss på ville Per Holknekt och hans affärspartner ­Karin Jimfelt-Ghatan inte avslöja.

– Det handlar om ett sjusiffrigt belopp och långt däröver, säger Holknekt.

Inslag av folkdräkter

Amerikanerna tycktes gilla det de såg.

– All vår design börjar med söndagsmorgon. Vi gör kläder som man vill dra på sig en ledig söndag. Det ska vara skönt, mysigt och härligt, säger Jimfelt-Ghatan.

Kollektionen för våren och sommaren 2008 bär inslag av folkdräkter.

– Vi kallar det multikulturellt.

Än så länge har företaget inga planer på killkläder.

– Det är roligare att skapa kläder för tjejer. De köper för att de vill, killar för att de måste, säger Holknekt.

Men hur kul är det som man att göra kläder för tjejer?

– Skojar du? Det är mycket roligare att kittla tjejer.

Stort bildspecial:

Mer om Odd Molly:

Magnus Sundholm

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode