Bianca Ingrosso gör miljonaffär

Säljer halva succébolaget Caia Cosmetics

Av: Rasmus Karlsson, Julia Fredriksson

Publicerad:
Uppdaterad:

Bianca Ingrosso gör en miljonaffär och drar in cirka 60 miljoner kronor, enligt Di Digital.

Influencern säljer halva sitt sminkmärke Caia Cosmetics.

– Det här är bara början, säger Bianca Ingrosso i ett pressmeddelande.

Det går ingen nöd på en av Sverige bäst betalda influencers. Under förra året gjorde Bianca Ingrossos, 25, firma Bianca Ingrosso AB en vinst på 27,6 miljoner kronor. Nu gör hon en mångmiljonaffär med sitt sminkmärke Caia Cosmetics.

Det är det svenska riskkapitalbolaget Verdane som köper in sig i bolaget, enligt Di Digital. Verdane köper strax över hälften av sminkmärket i en affär på runt 200 miljoner kronor och Bianca Ingrosso drar själv in cirka 60 miljoner, enligt Di Digitals uppgifter. I och med den summan värderas företaget till cirka 400 miljoner kronor.

– Tack vare partnerskapet med Verdane kommer CAIA-teamet och jag kunna göra verklighet av vår vision att erbjuda exklusiva skönhetsprodukter av högsta kvalitet till schyssta priser över hela världen, säger Bianca Ingrosso i ett pressmeddelande.

Bianca Ingrosso.
Foto: BJÖRN LINDAHL
Bianca Ingrosso.

”Det känns såklart oerhört fantastiskt”

De som grundat Caia kommer fortsätta att driva bolaget tillsammans med Verdane. Tanken är att Verdane ska utveckla satsningar, bredda sortimentet och göra Caia större utomlands. Enligt bolaget själva har de sålt över 600 000 produkter i 30 länder.

När Aftonbladet Nöje når Bianca Ingrosso över sms berättar hon mer om samarbetet.

”Det känns såklart oerhört fantastiskt och som ett kvitto på att det vi gör är rätt. Både grundarteamet och vår personal är glada över att Caia får bli en del av Verdane-familjen. De är sjukt duktiga på e-handel och äger ju bolag som Desenio, Safira, Mathem, med flera”, skriver hon.

Kommer etablera sig utomlands

Hon hintar med att Caia kanske kommer lansera nya kategorier inom skönhet, men att det främsta fokuset kommer ligga på att bredda varumärket utomlands.

”Det är ovärderligt att få ta del av Verdanes erfarenheter från andra e-handelsbolag, men också deras kunskap om hur man bygger varumärken internationellt”, skriver hon.

Caia Cosmetics startade Bianca 2018, tillsammans med Vanessa Lindblad, 35, Mikael Snabb, 47, och Jesper Matsch, 47. Sminkmärket har flera gånger fällts av Reklamombudsmannen, men i början av året berättade Bianca Ingrosso att hon inte hade några planer på att ändra reklamen.

Publicerad:

LÄS VIDARE

ÄMNEN I ARTIKELN