En miljon såg Liam vinna ”Idol”

Tappat i genomsnitt 200 000 tittare varje vecka

NÖJE

Drygt en miljon tittare såg Liam Cacatian Thomessen tävla om segern under ”Idol”-finalen.

Det är första gången talangsåpan lockat över miljonen under hela hösten - men 300 000 färre än förra årets final.

I genomsnitt har höstens säsong setts av 200 000 tittare färre än förra året.

För första gången i år tog sig ”Idol” över miljonen när tittarsiffrorna från finalkvällen nu offentliggjorts av MMS. Totalt sågs finalen av 1 026 000 tittare.

Det är höstens bästa siffra för talangsåpan, men ett tapp på fler än 300 000 tittare jämfört med förra årets final då 1 374 000 tittare såg Martin Almgren och Amanda Winberg göra upp om segern.

Lockar färre tittare

Sett över hela säsongen har årets ”Idol” i genomsnitt tappat 200 000 tittare varje vecka i jämförelse med förra året, varje fredagsfinal har lockat i genomsnitt 814 000 tittare, jämfört med förra årets 1 016 000 tittare, enligt Nöjesbladets uträkningar baserat på siffror från MMS.

TV4:s Exekutiva producent för ”Idol” Clara Tengbom har tidigare sagt att kanalen redan börjat planera för nästa säsong, trots de svikande tittarsiffrorna. Jurymedlemmen Nikki Amini har redan tackat ja till att medverka och enligt uppgifter till Nöjesbladet har den nya juryn blivit garanterade att få medverka i minst totalt tre säsonger.

FAKTA

Tittarsiffror för ”Idol” 2016 VS 2015

”Idol 2016”

9/12 1 026 000 (final)

2/12 635 000

25/11 770 000

18/11 803 000

11/11 774 000

4/11 821 000

28/10 822 000

21/10 765 000

14/10 832 000

7/10 887 000

30/9 828 000

Genomsnittlig tittning för fredagsfinalerna 2016: 814 000 tittare

”Idol 2015”

4/12 1 374 000 (final)

27/11 957 000

20/11 1 016 000

13/11 985 000

6/11 985 000

30/10 963 000

23/10 976 000

16/10 948 000

9/10 925 000

2/10 975 000

25/9 1 017 000

Genomsnittlig tittning för fredagsfinalerna 2015: 1 016 000 tittare