Schlagerraset

NÖJE

Tittarna svek i lördags

Farhågorna besannades.

Ny sändningstid och kanal gjorde att publiken svek Melodifestivalen.

Foto: URBAN ANDERSSON
TAPPADE 700 000 Andra deltävlingen i Melodifestivalen lockade inte alls lika många tittare som den första. 2 320 000 såg Kikki och Magnus vinna.

– Vi befarade att färre skulle se den andra delfinalen. Och nu blev det så, säger Melodifestivalens projektledare Christel Willers.

Första delfinalen sågs av 3 045 000 tv–tittare. I lördags följde endast 2 320 000 schlagertävlingen.

– Jag skulle vara fartblind om jag var riktigt besviken över de senaste siffrorna, de är ju förhållandevis bra.

Telefonrösterna nådde toppnoteringar vid årets svenska schlagerpremiär.

I lördags var de betydligt färre.

– Det hänger ju ihop med antalet tittare. Men jag är nöjd med tävlingen i alla fall.

Och Christel Willers är inte orolig för att publiksiffrorna ska sjunka ytterligare.

– Jag tror att tittarna hittar tillbaka till oss nästa gång, säger hon.

Anna-Karin Grenninger