Artisterna tvingas satsa egna pengar i Melodifestivalen

avHelena Trus, Torbjörn Ek, Martin Gustafsson

Så låter SVT deltagare och skivbolag betala själva

1 av 4
Loreen och hennes snöflingor förra året.

Skivbolagen tvingas betala hundratusentals kronor för ­varje artist i Melodifestivalen.

SVT svarar med fickpengar:

– Varje artist får 12 500 kronor för att framträda. Och då har man ofta jobbat heltid i tre ­månader för att få till numret, säger en källa med god insyn.

Nöjesbladet i går.

Charlotte Perrelli framträdde i en exklusiv designerklänning. Danny Saucedo och fem dansare hade lysrörsdräkter för att göra ett så spektakulärt nummer som möjligt. Men SVT bidrar med samma summa pengar oavsett om man är helt ensam på scenen som Sanna Nielsen när hon gjorde ”Empty room”, eller om man som Sean Banan har med sig sex egna dansare.

Gaget ligger på 12 500 kronor för varje artist. Utöver det bidrar SVT med totalt 75 000 kronor per nummer för Melodifestivalen 2013. Och de pengarna får enbart användas till vad tv-­bolaget kallar ”scenförhöjande medel”, det vill säga special­effekter och scenografi.

I stället är det skivbolagen som använder stora delar av sina marknads­föringsbudgetar för att göra sång- och dansnumren som är stommen i SVT:s flaggskepp.

– Mardrömmen är att åka med ett stort dansnummer ut på landsbygden och sen hamna i Andra chansen, då kommer alla kostnader ännu en gång, säger en person på ett skivbolag som har flera ­bidrag med i vårens tävling.

Får struntsummor

Tillsammans med sina samarbetspartners Live Nation och Blixten & Co drar SVT in miljoner på turnén. Enligt Nöjesbladets granskning kommer Melodifestivalen omsätta över 122 miljoner kronor under våren.

Men artisterna som deltar får enligt uppgifter till Nöjesbladet bara struntsummor betalt för sina framträdanden:

– Artisten har ett gage från SVT på 12 500 kronor ­inklusive moms för att framträda. Och då har man ofta jobbat heltid i tre månader med repetitioner, dansträning, sång, allt för att få till numret, säger en källa med god ­insyn.

– Den summan går aldrig till ­artisten som lön, det dras i stället från alla andra utgifter man har kring numret, förklarar en annan källa.

”En rimlig peng”

I stället blir det artisterna tillsammans med skivbolagen som får pynta för allt från vissa resor och ­hotellrum till mat på arenan, scenkläder, dansare och koreografi.

– Ett shownummer med egna dansare kostar absolut 120 000 till 150 000 kronor mer än ett enklare nummer där man bara använder SVT:s kör, säger en skivbolags­källa.

Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen, anser att SVT:s ersättning är i lagom nivå.

– Vi ger en rimlig peng för vad vi tycker behövs för att göra ett bra framträdande på lördagen. Det skulle bli konstigt om vi satt i individuella dialoger om hur många repdagar man tycker sig behöva. Utan vi ger samma för alla och om man är professionell artist ska man kunna fixa det, säger han.

Garanterad en inkomst

Och allt är inte bara utgifter för skivbolagen. Genom att alla 32 ­låtar kommer med på Sveriges mest sålda skiva, Melodfestivalens samlingsalbum, är man ­garanterad en viss inkomst.

– Hur mycket det rör sig om beror på hur bra det går i tävlingen. Vinnaren får mest, låtar som inte tar sig till final minst, säger en skivbolagskälla.

Enligt uppgifter till Nöjesbladet kan skivbolagen räkna med mellan 50 000 och 150 000 kronor per låt som man har med på samlingsskivan.

ARTIKELN HANDLAR OM