Remarques krigsklassiker siktar mot Oscarsgalan

Gunnar Rehlin/TT

Publicerad 2022-10-25

”På västfronten intet nytt” är en av litteraturhistoriens mest kända tyska böcker.

Den mer än 90 år gamla antikrigsskildringen har flera gånger blivit film i USA – men aldrig i Tyskland. Inte förrän nu.

Regissören Edward Berger blev själv förvånad när han insåg att Erich Maria Remarques klassiker aldrig hade filmatiserats i hemlandet.

– Jag förstår inte varför ingen har gjort den tidigare. Den har ju hela tiden funnits där, det borde ha varit en självklarhet, säger han när TT träffar honom på filmfestivalen i Zürich.

Den första filmatiseringen, som kom redan 1930 i regi av Lewis Milestone, har blivit en klassiker. Berättelsen blev också tv-film i USA 1979. Edward Bergers film är en bred och stundtals mycket blodig skildring av hur en ung pojke glatt sjungande går ut för att slåss i första världskrigets skyttegravar, bara för att mötas av kaos och död.

”Känner skam”

Det kändes som att tiden var rätt för en ny version, konstaterar han. Inspelningen påbörjades för två och ett halvt år sedan med Donald Trump, brexit, en extremhöger på frammarsch och fredsbevarande institutioner i kläm som samtida fond.

– Här fanns möjligheter till ett intressant perspektiv – och ett tyskt perspektiv. Krigsfilmer från England och USA blir ofta hjältehistorier. Vi tyskar ser tillbaka på två förödande och aggressiva krig som vi bar skuld till. Vi känner skam, vi känner skräck, säger Edward Berger.

– Eftersom vi började för flera år sedan är ju filmen inte gjord som en kommentar till kriget i Ukraina, men man kan ju inte låta bli att associera till bilder vi ser på tv-nyheterna. Det kommer alltid att förekomma krig, så ingen kan säga att den här berättelsen någonsin kommer att kännas irrelevant.

”Gjorde det realistiskt”

På frågan om hur han närmade sig att skildra våldet säger han:

– Jag gjorde det så realistiskt och skrämmande som möjligt. Om jag hade tonat ner det så hade det blivit propaganda. Den film som har influerat mig mest är ”Apocalypse now”. Den är skrämmande, den frammanar också känslan av krig, av kaos, av skräck.

Berger har bearbetat Remarques bok och bland annat lagt till en skildring av fredsförhandlingarna.

– Där skickade generalerna fram en civilist, som de sedan kunde skylla på, när de hävdade att de kunde ha vunnit kriget. Här föddes myten om knivhugget i ryggen, det som Hitler sedan använde sig av. Det här var inget slut, det var början på någonting som skulle bli ännu värre.

”På västfronten intet nytt” valdes nyligen ut som Tysklands Oscarsbidrag. Den tävlar där bland annat med svenske Tarik Salehs ”Boy from heaven” om att bli uttagen för nominering till själva galan.

ANNONS