2Entertain: ”Vi väljer inte bort någon för att han är man”

Grundaren Bosse Andersson om uppropet från 450 musikalkvinnor

Foto: Karin Törnblom
Bosse Andersson på arrangören 2Entertain.
NÖJE

Bosse Andersson på arrangören 2Entertain känner inte igen kritiken från 450 kvinnor om att musikalscenen är sexistisk.

Däremot håller han med om att regissörerna till stor del är män.

– Vi tänker inte i det perspektivet utan tar den vi tror är bäst, säger han.

Under måndagen gick 450 kvinnliga musikalstjärnor ut i protest mot klimatet på och bakom Sveriges musikalscener.

De vittnar om att kvinnor får mindre tid på scen, färre jobb och begränsade roller.

Grundaren Bosse Andersson på arrangören 2Entertain har under dagen läst Nöjesbladets artikel men känner inte igen sig i kritiken.

– Jag tycker det är bra att man säger ifrån, det gör att folk får tankeställare. Jag kan inte svara för hela branschen, men jag tycker inte att det är så skevt om man tittar på vår verksamhet. På Chinateatern har vi satt upp Hairspray, Dirty dancing och Flashdance med kvinnor i huvudrollen. Men vi är privatägda och väljer musikaler utifrån vad vi tror säljer biljetter. Där kan man inte förändra: står det fyra kvinnor och tre män så ska vi ha det i föreställningen. Men det är klart att vi försöker variera, säger han.

94 procent manliga regissörer

Kvinnorna bakom uppropet har studerat 24 musikaler de två senaste åren och mätt andelen manliga regissörer till 94 procent.

Där kan ni till skillnad från rollerna välja kön själva. Jobbar ni jämställt med regissörer?

– Vi jobbar med de bästa, vare sig det är regissörer, designers eller koreografer. De vi tror gör en föreställning bäst.

Men är det övervägande manliga regissörer?

– Ja, det stämmer. Det finns väl bra kvinnor men vi väljer inte bort någon bara för att han är man. Vi tänker inte i det perspektivet utan tar den vi tror är bäst.

Kan man bli inkörd i gamla hjulspår och gå miste om bra kvinnor då?

– Ja, det kan hända. Den frågan är alltid fri. Vi är för kvinnliga regissörer men väljer den som passar bäst för en föreställning. Det är bra att folk säger ifrån, det skapar en diskussion. Saker kommer, och ska, förändras.

”Alla välkomnas”

Han känner inte igen sig i att kvinnor ofta porträtteras sexistiskt och lättklätt.

– Nej, men gör man musikal av en 40-talsfilm då det var andra perspektiv på man och kvinna finns säkert de rollerna med, men det är ingen målsättning för oss att det ska vara på det viset. Vi vill ha en mångfald där alla får plats. Vi tror att man når större kundgrupper då.

Känner du igen något i det kvinnorna larmar om?

– Jag tror att det kan bero på att det finns så mycket fler kvinnor än män som är musikalartister. Har man en audition kan det komma 800 personer, 600 av dem kvinnor. Jag tror tvärtom att musikalbranschen är en av de branscher där alla välkomnas, vare sig sexuell läggning, kön eller etnisk härkomst. I gamla föreställningar är det mycket män, inget snack. Självklart ska man ha ögonen på det.

Hur är det med löneskillnaden mellan könen?

– Det är inget jag känner igen.

Att det förekommer regissörer som beter sig sexistiskt?

– Det finns säkert, men jag känner inte igen det hos oss. Här är det helt uteslutet. Vi är en modern arbetsplats med unga människor som arbetar. Här accepteras inget sådant.