Spotify värt 400 000 000 000 – men gör oväntad miljardförlust

138 miljoner personer använder den svenska musiktjänsten

Av: Torbjörn Ek

Publicerad:
Uppdaterad:
Spotifys huvudkontor på Regeringsgatan i Stockholm.
Foto: Henrik Montgomery/TT /
Spotifys huvudkontor på Regeringsgatan i Stockholm.

Spotify har rusat på börsen under våren.

Ändå gör den svenska streamingjätten en jätteförlust det senaste kvartalet – på hissnande 4,6 miljarder efter finansiella poster.

Enligt kvartalsrapporten har tjänsten nu 138 miljoner betalande användare över världen.

Streamingtjänster som Spotify och Netflix har rusat på börsen under coronakrisen, men det ökade börsvärdet har lett till att den svenska musiktjänsten Spotify redovisar en oväntad miljardförlust under andra kvartalet 2020.

Rörelseförlusten uppgår till 167 miljoner euro, motsvarande omkring 1,7 miljarder kronor, att jämföra med en förlust på 3 miljoner euro för motsvarande period förra året. Efter finansiella poster landar förlusten på hissnande 4,6 miljarder kronor, rapporterar Svenska Dagbladet.

Ökat under pandemin

Spotifys värde har under coronapandemin ökat till över 400 miljarder kronor, aktiekursen har mer än fördubblats under året, uppger Svenska Dagbladet och det är priset på Spotifys aktier som också ligger bakom mångmiljardförlusten. Många av Spotifys chefer har delar av sina löner i aktier och bolagets utgifter för de aktierelaterade ersättningarna stiger då när aktien stiger i värde på börsen.

”Vår affär presterade väl under det andra kvartalet och fortsätter att verka på en hög nivå trots osäkerheten som omgärdar pandemin. Exklusive sociala avgifter kopplade till ökningen av vårt aktiepris skulle alla våra nyckeltal ha slagit våra förväntningar”, står att läsa i kvartalsrapporten, enligt SvD.

Spotifys intäkter för det andra kvartalet var drygt 19 miljarder kronor, en ökning på 13 procent, men precis som för många andra medieföretag har annonsintäkterna gått ner. Spotify redovisar en minskning i annonsintäkter på 21 procent jämfört med förra året. Istället är det det ökande antalet prenumeranterna som betalar för att lyssna på musik via Spotify.

Väntar fortsatt ökning

Sedan i mars har antalet personer som använder Spotify i världen ökat från 286 till 299 miljoner och betalande användare av Spotifys premiumtjänst ökar från 130 till 138 miljoner, skriver Hollywood Reporter.

Enligt en prognos i kvartalsrapporten räknar den svenska streamingjätten med att under kommande kvartal öka antalet användare med ytterligare 13 till 18 miljoner och vid årsskiftet att ha mellan 328 och 348 miljoner användare över världen.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN