PRESENTERAS AV

Zara Larsson trotsade förbud i SVT-sändning

NÖJE

Stjärnan Zara Larsson förbjöds att använda loggan ”Lush life” under uppträdandet i Melodifestivalen-finalen – eftersom den bryter mot public service-regler.

Trots detta syns loggan för hennes kommande kollektion i SVT.

Stjärnan Zara Larsson, 19, är det stora affischnamnet under Melodifestivalens final i SVT.

Det har tidigare rapporterats om att sångerskan försökte göra en fräck reklamkupp under sitt uppträdande.

Under fredagskvällens genrep framträdde hennes dansare i svarta shorts och toppar med låttiteln ”Lush life” i rosa. Men kläderna är också en del av Zara Larssons H&M-kollektion som släpps i maj.

”Brottades in i det sista”

SVT-produktionen slog bakut under fredagens dagtidsrepetition när de insåg varifrån kläderna kom. Det blev ett blankt nej.

– Det var inte ens en diskussion, det var nej direkt, säger en källa med god insyn i Melodifestivalens kulisser.

Melodifestivalens egna stylister kopplades in och i panik började man sy upp nya dräkter.

– Jag fick se det när de repeterade och vi var helt överens om att det inte skulle kunna förekomma på scenen och sedan har vi brottats med det här in i det sista. Dels har de tejpat linningarna och mörkat loggan, bekräftar Melodifestivalens projektledare Anette Helenius.

”Inte ett jättestort problem”

Orsaken är SVT:s regler kring reklam och sponsring, eftersom kläderna är kopplade till kollektionen som ska lanseras.

Har reglerna varit klara för Zaras team innan finalen?

– Nej, jag tror att vi har varit lite otydliga helt enkelt, men det är inget som inte gick att rätta till, säger Anette Helenius.

Är detta något ni kommer se över rutinerna kring?

– Jag ser inte detta som ett jättestort problem eftersom det gick att rätta till men absolut, vi informerar alla artister om detta. Här kom delar av ensemblen från London och då har vi inte pratat med dem om kläderna på det sättet. Det är klart att vi kan bli bättre där, men vi har resurser för att rätta till sådant.

Under lördagens finalsändning kunde man trots förbudet se ”Lush life”-loggan på dansarna.

Under den hyllade mellanakten kunde man se att dansarna bar underkläder som har detta märke.

Men SVT menar dock att maskeringen var tillräcklig.

”Alla ’life’ var maskerade”, skriver pressansvariga Lili Assefa i ett sms.

På Nöjesbladets bilder, och i tv-sändningen syns dock hela ”Lush life” fortfarande på vissa plagg i numret.

Expressen var först med att uppmärksamma detta.

ARTIKELN HANDLAR OM