Nordisk natur präglar konstsommaren

Elin Swedenmark/TT

Publicerad 2023-06-01

Samiska världsbilder, en rad närstudier av nordisk natur och Karin Broos melankoliska mystik – det är vad som bjuds under årets konstsommar. Här är nio utställningar att besöka.

”Trädgränsen” av Carola Grahn, Wanås

I samisk kosmologi är människan en del av naturen och det präglar Carola Grahns konstverk på Wanås. I flera storskaliga skulpturer ansluter hon till samiska världsbilder. Hon använder material från skogen och ställer frågor om värdet av skogens resurser och vem som har rätt att äga den. På olika vis manar hon oss också att tänka kring vår relation till naturen.

6 maj–5 november

.

”Ner till norr”, Bildmuseet, Umeå.

Funderingar kring identitet, tillhörighet och platsens betydelse går som en röd tråd genom Bildmuseets satsning på konst från det norra halvklotet. Här handlar det om avfolkade byar, smältande glaciärer och den kolonialism som urbefolkningar har fått utstå. Ett trettiotal konstnärer presenteras – från Danmark, Finland, Färöarna, Grönland, Island, Kanada, Norge, Sverige och USA samt från Sápmi och andra ursprungsnationer i Arktis.

26 maj–14 januari 2023

.

”Animal kingdom”, Nordiska Akvarellmuseet, Tjörn.

I skärningspunkten mellan konst och vetenskap utforskar Akvarellmuseet biologiska illustrationers tradition. 14 konstnärer och konstnärskollektiv från fem århundraden visas, bland annat några av konsthistoriens mest hyllade illustratörer i genren, från 1600-talet till 1900-talet. Samtidskonstnärer går också i dialog med de historiska verken – några med utdöende som tema, andra i svar på arvet efter Carl von Linné.

7 maj–3 september

.

”Present nature”, Alma Lövs museum, Sunne.

Klimatförändringar, naturens roll i sorgearbete och ett flera meter stort broderi av djur som flyr bränderna i Australien – i år står naturen i centrum på Alma Löv museum. Elva konstnärer från sex länder tolkar naturen på sitt sätt. Bland annat gör Roland Persson en avgjutning av en elefant, som en kommentar till industrin med cirkusar och djurparker.

17 juni–27 augusti

.

”Livet. Inte bara mitt”, Havremagasinet, Boden.

Anders Marner fotograferade i Boden och Stockholm mellan 1960- och 1970-talet – och här visas både bilderna och hans reflektioner kring att betrakta dem 50 år senare. Ingår gör också delar ur Roxy Farhat och Göran Hugo Olssons film ”La société du spectacle”, som pekar på samband mellan olika proteströrelser år 1968, vilket ställs mot en allt mer kommersiell världsordning.

27 maj–24 september

.

Lotte Laserstein, Moderna Museet, Malmö.

Den tysk-svenska konstnären Lotte Laserstein är en återupptäckt i konstvärlden och här presenteras hon i den hittills största utställningen i Norden. Hennes karriär började i Berlin på 1920-talet men fick ett abrupt slut i och med nazisternas maktövertagande. Laserstein var judinna och tog sig till Sverige, där hon verkade som porträtt- och landskapsmålare. Med sina tidiga porträtt av urbana, emanciperade kvinnor fångade hon också en hel tidsanda.

5 juni–1 oktober

.

Roman Signer, Malmö Konsthall.

Med spännings- och överraskningsmoment har Roman Signer undersökt vad en skulptur kan vara. Det här är hans första stora separatutställning i Sverige, med verk från 1970-talet och fram till i dag. Han använder ting som paraplyer, kajaker, bord, stövlar och tunnor som i sekundsnabba processer får samverka med till exempel eld, vind eller vatten. Humor, lekfullhet och uppfinningsrikedom präglar hans konst.

.

”Nordiskt mode nu: Stickat och tryck”, Röhsska, Göteborg.

En ny generation nordiska designers skapar experimentella verk genom stickning och trycktekniker. Här visas tolv installationer som innehåller plagg, forskning, processer, inspiration, konstverk, portfolior och filmer – i dialog med både hantverkstraditioner och aktuella samhällsfrågor.

12 maj – 1 oktober

.

”Svart sol, Karin Broos”, Liljevalchs, Stockholm

Det här är den hittills största presentationen av Karin Broos, som i sina målningar laddar till synes vardagliga och händelselösa situationer med mening. Här finns sovande kvinnor och barn, en flicka som kollar mobilen och en mamma som flätar sin dotters hår. Stämningen är ofta melankolisk, samtidigt som många av målningarna lyses upp av ett varmt ljus.

2 juni–27 augusti.

ANNONS