Miljoner på spel

Av: Martin Ekelund

Publicerad:
Uppdaterad:

Melodifestivalen är en ekonomisk dröm för artisterna och skivbolagen

Guldgosse Neo är en av nykomlingarna i Melodifestivalen. Men oavsett hur det går finns det ett stort tryck att han ska generera pengar. ”Det finns redan planer på olika turnéer som kommer att generera flera miljoner” säger Staffan Lundell som investerat i NEO.
Foto: Peter Wixtröm
Guldgosse Neo är en av nykomlingarna i Melodifestivalen. Men oavsett hur det går finns det ett stort tryck att han ska generera pengar. ”Det finns redan planer på olika turnéer som kommer att generera flera miljoner” säger Staffan Lundell som investerat i NEO.

MALMÖ. Inte bara två finalbiljetter står på spel i kväll.

En plats i Melodifestivalen är en ekonomisk vinstlott för artister och skivbolag.

– Vi har investerat flera­ miljoner och hoppas få tillbaka de pengarna, säger Staffan Lundell på Hitworks Holding, som står bakom artisten NEO.

Samtidigt som den svenska musikindustrin skakas i grunden står Melodifestivalen kvar som en trygg hamn som genererar stora inkomster för majoriteten av de inblandade.

– Om man ska marknadsföra en artist i Sverige i dagsläget så är det ”Idol” eller Melodifestivalen som gäller. Att få in en låt på radio är oerhört svårt om man inte har en väldigt tung marknadsförings­apparat bakom sig eller som i det här fallet tv, säger Staffan Lundell.

Valuta för pengarna

Han är styrelseordförande i Hitworks Holding och har investerat pengar i skivbolaget Hitworks som i sin tur står bakom en av kvällens nykomlingar – NEO. Nu hoppas han få valuta för sina pengar.

– Det finns redan nu planer på att lägga upp olika turnéer som kommer att generera flera miljoner i brutto­inkomster, säger han.

Enligt Mats Ahlin, tv-rådgivare på mediebyrån Carat, är marknadsvärdet för en plats i schlagercirkusen cirka 3,5–4,5 miljoner kronor.

Men det stannar inte där. Det finns stora pengar att göra efter Melodifestivalen.

Ger ut samlingsskiva

Varje år får det skivbolag som har flest artister med i tävlingen uppdraget att ge ut en samlingsskiva med samtliga 32 bidrag. Ett album som förra året såldes i 160 000 exemplar och omsatte 16 miljoner kronor för skivbolaget. Pengar som fördelas efter artisternas placeringsordning i finalen.

100 000 gånger

Därtill kommer ersättningen för alla radiospelningar. Enligt en sammanställning från Stim var Sarah Dawn Finers ”Moving on” förra årets mest spelade Melodifestivallåt. Drygt 100 000 gånger hördes den i etern. Vilket enligt branschbedömare motsvarar 300 000 – 400 000 kronor i intäkter. Schlagerskivförsäljningen toppar Caroline af Ugglas platta ”Så gör jag det igen” med nästan 50 000 skivor över disk det vill säga runt fem miljoner kronor för skivbolagen.

”Betytt jättemycket”

Hårdrockarna i H.E.A.T stod för ett av förra årets stora genombrott och deras låt ”1 000 miles” ligger tvåa på listan över mest radiospelade schlagerlåtar.

– Melodifestivalen har betytt jättemycket för oss som band. Vi fick en jävla chans, säger sångaren Kenny Leckremo.

Plötsligt öppnade sig scener och festivaler som tidigare varit stängda. Och de kunde höja sitt gage rejält.

– Eftersom man är ute och spelar så mycket så går ekonomin upp. Man står i en hetzon och blir mer attraktiv för arrangörer, säger han.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN