”Kvalitet räcker inte när TV 4 är reklamkåta”

NÖJE

Jan-Olov Andersson tycker att Labryrint håller hög kvalitet – men reklamavbrotten är för långa

”Labyrint” floppar.

TV 4:s kåthet på reklampengar slår tillbaka på dem själva. Och tv-tittarna får faktiskt skylla sig själva som missar en bra serie.

Foto: ”Labyrint” är en mångbottnad historia.

Nästan en halvering av tittarsiffrorna går inte att snacka bort för denna 50-miljonerkronorssatsning. Färre tittare än ”Örnen”, ”CSI: Miami” och ”Efterlyst” som gick samtidigt. Och det blir svårt att komma igen.

”Labyrint” är en så mångbottnad historia, med komplicerad intrig och ett stort antal rollfigurer, att det är svårt att få 100-procentigt utbyte om man hoppar in i serien efter några avsnitt.

Så vad har TV 4 gjort för fel?

Söndagskvällar 21.00, inarbetad tid för spänning, hade säkert fungerat bättre. Men av alla tittarreaktioner har jag förstått en viktig sak:

Sällan eller aldrig har reklamavbrotten i TV 4 upplevts som så många och långa. Eller så passar de bara oväntat illa in i just den här seriens dramaturgi.

Sedan är det lite trist att majoriteten av tv-tittarna tycks sakna en nyfikenhet på det som är lite annorlunda, lite mer krävande. Har sett två avsnitt till av ”Labyrint”, det är fortsatt hög kvalitet.

Så småningom blir därför ”Labyrint” säkert en succé på dvd. Men det har knappast TV 4 någon glädje av ...

ARTIKELN HANDLAR OM