Lyssnarflykten från P 3

NÖJE

Nu har även P 1 gått förbi

1 av 3 | Foto: Pontus Enhörnings "Deluxe" och "P 3 Star" med Sanna Bråding är två av kriskanalens flaggskepp.

Nu är P 1 större än P 3.

Det visar en ny undersökning om svenskarnas radiolyssnande.

– Vi måste se till att bli viktiga för publiken igen, säger Ulrika Svensson, kanalchef på P 3.

Nya siffror över radiolyssnandet visar ett P3 tappar lyssnare medan systerkanalen P1 får en allt större publik.

P3 hamnar på en fjärdeplats i listan över svenska kanaler som har flest lyssnare. P1, däremot, kommer på tredje plats.

– Vi måste börja fundera över varför folk väljer bort oss och bli Medie-Sveriges bästa plantskola igen, säger Ulla Svensson.

Reklamkanalerna vinner

Hur P3 ska ta tillbaka sin publik vet hon inte. Att förändra programutbudet eller byta ut programledare är inte aktuellt.

– Vårt uppdrag är komplext. Vi ska tilltala allt från barn och tonåringar till unga vuxna.

Någon dålig förlorare är Ulla Svensson inte – trots att hon medger att P1 med all sannolikhet vunnit lyssnare på Annika Lantzs övergång.

– Det gläder mig något oerhört att det går bra för P1. Public service är ett företag, jag vill inte slåss internt.

Radioundersökningen visar även att SR:s samtliga kanaler tappar lyssnare till förmån för de privata kanalerna. De största vinnarna är The Voice och Mix Megapol.

– Kommersiell radio är väldigt duktig på att marknadsföra sig. Att det har varit en turbulent tid på Sveriges Radio kan också spelar in, säger Ulla Svensson.

Största radiokanalerna

Malin Ferm