Prinsessornas tuffa väskduell

Av: Marijana Dragic

Publicerad:
Uppdaterad:

NÖJE

Deras samling är värd över en halv miljon kronor

inga röda priser Madeleines och Victorias väsksamling är värd över en halv miljon kronor. Nu får de kritik för sin lyxiga stil.
Foto: PONTUS HÖÖK och AFTONBLADET BILD
inga röda priser Madeleines och Victorias väsksamling är värd över en halv miljon kronor. Nu får de kritik för sin lyxiga stil.

De är unga, vackra och rika.

Och deras väsksamling är värd över en halv miljon kronor.

Nu dissar modeexperten Camilla Thulin prinsessornas lyxiga stil.

– Det känns lite tokigt när andra inte har någonstans att bo, säger hon.

Hermés, Louis Vuitton och Gucci – för att nämna några. Prinsessornas väskgarderob är nämligen full av dyrgripar signerade världens stora modehus.

Aftonbladet har granskat hundratals bilder på Victoria och Madeleine. Det är bara en bråkdel av sessornas stora väsksamling. En sak är klar: Systrarna gillar att spendera.

Väckte rabalder

Det finns inget utpräglat modeintresse hos prinsessorna, men det hör till uppdraget att klä sig rätt för varje tillfälle. De köper alla sina väskor själva. Det ges inte och det lånas inte saker av tillverkare. Det är emot principerna, säger Nina Eldh, informationschef på Hovet.

Undantaget är den ökända Hermés Birkin. En orange läderdröm för inte så blygsamma 100 000 kronor som orsakade stort rabalder.

Den vill hovet ogärna prata om – och än mindre se på tidningssidorna:

– Den här väskan, som det var så mycket synpunkter på, har kronprinsessan fått av en vän i 30-årspresent. Inte av någon i modebranschen, utan det är en helt privat gåva, säger Eldh.

– Den har ingenting med apanaget eller skattepengar att göra.

Högklassigt varumärke

De svenska prinsessorna är kända världen över för sin goda smak. Men alla är inte lika imponerade:

– Victoria är ett högklassigt varumärke i sig själv. Om jag vore henne skulle jag strunta i att gå omkring med varumärken på mig. Det blir kaka på kaka, säger Camilla Thulin.

I lågkonjunkturens tid är det ännu viktigare att inte vrida upp lyxkonsumtionen till max.

– Många är arbetslösa och har inte ens någonstans att bo. Då kan det vara passande i vissa situationer att tona ner sig något. Det sticker i ögonen.

Lågmält

I stället kunde sessorna satsa på ett klassiskt gammalt svenskt märke som Palmgrens, föreslår Thulin. Kvalité utan krusidull och stora logotyper.

– Low key är det senaste. Att inte skrika ut så mycket. Prinsessorna kan lämna in väskorna till något auktionsverk, få en fin summa som de kan skänka till bättre behövande.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN