Tommy Körberg imponerar som Lola

1 av 3 | Foto: KNOTAN
Tommy Körberg i ”Lola”.
NÖJE

Lola
Tommy Körberg. Skandiascenen, Cirkus, Stockholm. Regi Sunil Munshi, manus Sunil Munshi/Tommy Körberg. Sångtexter Björn Ulvaeus, Tomas Andersson Wij, Peter Dalle. Längd 90 minuter.

Du kommer inte att glömma Lola.

Tommy Körberg tar ett nytt steg som skådespelare i denna rörande enmanspjäs. Och draget i hans röst sätter publiken i trans.

Han ger nytt liv åt Jules Sylvain och Billy Joel och en annan vinkel på ”Du är min man”.

Körberg spelar Lola, en artist på väg mot pensionen som berättar om sin framgångsrika karriär i Berlin och Paris. Lola blev Die Schwedin, och har gjort bejublade tolkningar av sånger först kända med Ulla Billquist och Zarah Leander.

Nu är showen över och Lola stapplar in på väg ut, på väg bort. Lite suddig och virrig av piller och whiskey. Lola är på väg hem för att se sitt favoritavsnitt av ”Lilla huset på prärien” tillsammans med de kremerade resterna av älsklingshunden Ulla.

Lola pratar med publiken och med den trogne pianisten Carl som funnits där i alla år. Finns Carl där eller pratar Lola med sig själv och sina minnen?

Pianot hörs i alla fall. Carl Flemsten är en skicklig musiker, och föreställningen har många starka nummer. Det är stor spännvid och Tommy Körberg imponerar gång på gång.

Det kan vara i kompislåten från ”Toy story” eller ”Räkna de lyckliga stunderna blott”. Billy Joels ”She´s always a woman” och BAO:s ”Du är min man” får nya texter som passar in i föreställningens porträtt. Manligt, kvinnligt, mänskligt.
Lola berättar om barndomen. Hur pojken Bert kände att han hellre lekte med flickorna och på sitt rum klädde sig i klänning. Rollfiguren har kongeniala kreationer. Körberg spelar fint upp scener som barnet mot både modern och fadern, om besvikelser och förtvivlan. Musiken som räddning.

Det blir Schubert via Hasse & Tages ”Spader madame”. Körberg gör en mycket stark ”Längtans blomma är störst på håll”. Men också en snutt av Leonard Cohens ”Im´ your man”, intelligent inflikad i det smarta musikaliska collaget som bildar Lolas självporträtt. Charlie Chaplins ”Smile” och ”Sång om syrsor”. Om att bli äldre, om machomän och minnen.

Tommy Körberg, 70, är en nyfiken artist och kan resa långt med den här musikaliska teatern. ”Lola” kommer att beröra många med sin längtan och lust till liv .


ARTIKELN HANDLAR OM

Musik

Teater