Grattis ZTV - 10 år

NÖJE

Puls ber att få gratulera

Man ska helst inte erkänna att man tittar. För Sveriges punkigaste tv-kanal har ju blivit så kommersiell och bred. Eller?

ZTV fyller tio. Puls ber att få gratulera.

Foto: MARTIN HOLMBERG
Montage

Att bli programledare på ZTV.

Det är kulturelitens favoritmardröm: "Allt dagens unga vill göra är att växa upp och jobba på ZTV." Snörp, snörp.

- Det där har nästan fungerat som ett standardskämt, "programledare på ZTV", men när man ser hur bra det har gått för många som har jobbat här, då skrattar man inte längre, säger Tony Zoulias.

Tony har själv jobbat som vj men jobbar nu med att välja musik på kanalen. Nej, han är inte det minsta spånig. Nej, han har inte spikfrisyr. Nej, han säger inte "fett" en enda gång.

Det där är den ena saken folk tror sig veta om ZTV. Att det är ytlig tv för ytliga människor.

Myt nummer två påminner om när du har varit ute och tågluffat. Det var en kul och lärorik resa, men när du kommer hem och kollar på korten har du glömt bort skoskaven i Prag och rånaren i Berlin.

På samma sätt menar många att ZTV för några år sedan var en alternativ-kanal som gjorde rak och unik tv från dag ett, tv som alltid förvånade och som man alltid ville titta på. Till skillnad från i dag, då ZTV är kommersiell skit.

Mja.

Dagens ZTV är fortfarande landets smalaste kanal.

Och i mitten av nittiotalet fanns trots allt många hemska program med vj:er som stod framför skumma bakgrunder och presenterade musik i en huller-om-buller-röra.

Det ska man ha klart för sig. Men.

- Man ska ha klart för sig att det gjordes så jävla mycket skit på ZTV då, men andra stunder reste det sig som en Fågel Fenix och blev helt fantastisk tv, säger Ola Lindholm.

Det främsta exemplet har i dag, paradoxalt nog, blivit något av ett ok för kanalen. "Knesset"-oket. "Knesset", som gick några år i slutet av 90-talet under ledning av Kristian Luuk och senare av Erik Haag, blev kanalens största utropstecken, en succé som skulle komma att påverka hela svenska tv-världen. I programmet satt tre halvkändisar och en programledare och småpratade. Ett "Seinfeld", fast i pratshow-form. Där satt Olle Ljungström och berättade hur man gör om man har dåligt namnminne och Estelle Milburne berättade skolminnen. För att inte nämna Jonas Leksell, vars hela tv-karriär antagligen bygger på hans medverkan i just "Knesset".

- "Knesset" banade väg. Det slags program där folk sitter och samtalar om småsaker - så är ju alla program i dag. Från Café Norrköping till yngre varianter. "Knesset" var det ultimata ärliga programmet. Gästerna plockade upp sina fusklappar framför kamerorna i stället för att dölja dem, säger Calle Jansson, ZTV:s vd. Han vill se en blandning av dåtidens ZTV och dagens, nämner gamle programchefen Per Sinding-Larsens citat "bredd och kredd" som måttstock.

- När man sitter och kollar på gamla ZTV-program i dag tycker jag det ofta händer att man ser grejer som vi var först med och som nu senare har utvecklats till stora produktioner i andra kanaler, säger Tony Zoulias och fortsätter:

- Ta bara "Sen kväll med Luuk". De såg "Knesset" och gjorde stor-Knesset för hela svenska folket.

- Jag tycker man kan se det i SVT:s kulturprogram "Kobra". Det är tydlig ZTV över hela det programmet, säger Joel Bendrik, musikansvarig och en av få som faktiskt jobbat på ZTV nästan så länge kanalen funnits.

I dag har ZTV förvisso blivit lugnare och mer kommersiell. Men samtidigt är programmen mer genomtänkta, bättre producerade. Positivt eller negativt? Det får man välja själv.

- Det är nu vi ska bevisa att vad vi gör är på riktigt. Och jag tycker det är otroligt spännande att haka på då. Förut, musikvideosen som visades - de var ett huller om buller av allt som vi som jobbade tyckte var bra. I dag vill vi visa de kommersiella videosarna, samtidigt som vi inte vill sända sånt som inte är ZTV, säger Tony Zoulias.

Vad är inte ZTV?

- Jag vill inte nämna några exempel, men det kan exempelvis vara artister som håller på att bli för gamla.

Viktigast är att känna in vad som är bra i stället för att bara visa listtopparna, menar Joel och Tony.

- Ett typexempel är Lilleman, som vi hakade på direkt och tokkörde. Vi var nog de enda som trodde på hans låt från början, säger Tony.

Det finns serier också som sänds, som bedöms vara "ZTV". "David Letterman" skulle inte ha visats i någon annan kanal, inte "Kids in the hall" heller.

Men de program som engagerar tittarna mest är fortfarande de svenska. De som bär den där typiska, ZTV-ianska prägeln. De lite flummiga. Som pratprogrammet "Ventil" eller "Wimans", där Johan Wiman sitter och småmyser med artister och tittare och där hans bästis Palle är bisittare.

- Palle, han är favoriten. Särskilt hos damerna, säger Calle.

Man kommer omedelbart att tänka på "Bacon", Pontus Djanaieffs bakisprogram där Klas Fahlén smög runt och hittade på småsaker - gjorde tröjor, lekte präst eller var aerobicsinstruktör. Alla älskade Klas Fahlén. Särskilt damerna.

- "Bacon" var en usel idé på pappret - inget hände ju - men det var underbar tv, säger Tony Zoulias och flinar. "Bacon" är nämligen hans all time ZTV-favorit.

Några som jobbat på ZTV:

ZTV historik:

Så var det när jag jobbade på ZTV:

Annika Norlin