Lotta Lundgren om nya serien: ”Hundra procent lekstuga”

avBenjamin Andrée

1 av 3 | Foto: MICKAN PALMQVIST
”Bandet och jag” skildrar Sverige genom ett bands uppgång och fall.

Lotta Lundgren och Erik Haag är tillbaka för att ge oss en lektion i svensk modern nutidshistoria.

Den här gången skildrar de ett Sverige i förvandling genom ett svenskt popbands uppgång och fall.

– Det är hundra procent lekstuga men det är också ett manus som måste följa Sveriges historia, säger Lotta Lundgren till Nöjesbladet.

I nya SVT-satsningen ”Bandet och jag” bildar Lotta Lundgren och Erik Haag tillsammans med Kakan Hermansson och Olof Wretling det fiktiva bandet L.E.K.O. för att berätta om ett land i förvandling.

I programmet får vi följa med bandet på en händelserik turné från 1970-talets kollektivism fram till 1990-talets individualism.

– Vi ville titta på ämnet individualisering och då var det ju de här två decennierna som var intressanta att täcka. Det är då det stora skiftet händer från det kollektiva Sverige till det Sverige där individen frigjort sig från sina medmänniskor och satsar glatt på sig själv, säger Lotta Lundgren.

Enligt Erik Haag kändes det helt naturligt att då välja ett bands uppgång och fall som seriens nav och modell för Sverige.

– Ett band är ett kollektiv där man måste samsas, hjälpas åt och kompromissa, säger han.

Ett bands uppgång och fall

Bandet inleder sin musikaliska bana på den alternativa musikscenen på 70-talet och slår igenom när de vinner Melodifestivalen. Sedan går de via syntmusiken på 80-talet till att bli affärsmän och entreprenörer för att i början på 90-talet splittras och satsa på solokarriärer.

Men serien tar sitt avstamp i nutid, när de fyra bandmedlemmarna som inte träffats på många år återförenas för en tv-inspelning på ett slott.

– I den yttre inramningen som är ”Popstjärnorna på slottet” är det superindividerna som sitter där och minns sitt kollektiv. Det blir en väldigt bra studs i berättandet, säger Olof Wretling.

Inspirationen till karaktärerna kommer från många olika håll.

– Jag ville vara Abba-Björn men blev mer och mer lik Amelia Adamo. En kvinna från en ganska enkel arbetarklassbakgrund. En människa som inte representerar det politiska så mycket utan som vill göra en klassresa, säger Lotta Lundgren.

– Vi trodde från början att vi skulle göra historien om Abba och då berätta historien om Sverige genom dom. Sen fick jag reda på att Abba bara fanns i nio år. Det känns som de fanns i fyrtio år. Men Abba fanns bara väldigt kort tid så det gick inte att berätta historien genom dom. Sen så vågade vi heller inte ringa och fråga om det var okej med Abba, säger Erik Haag.

Lotta Lundgren menar på att de ändå inte riktigt släppte Abba-spåret.

– Vi sätter ju ändå upp musikalen ”Poker” i London så på något sätt så finns ju Abba med i historien kan man säga.

”Man lär sig skitmycket”

Erik Haag tycker att deras program borde ingå i undervisningen i skolan.

– Efter ”Historieätarna” fick vi ofta höra att ungar får se programmen i skolan. Då känns det meningsfullt att göra det här. Tänk om det kunde bli så även med ”Bandet och jag”, att det fanns samhällskunskapslärare som visade serien i skolan, säger han.

Kakan Hermansson flikar in.

– Det här är en fantastisk informationspresent. Man lär sig skitmycket av det här programmet. Det är den bästa kombon. Kul och informativt, säger hon.

Hon får medhåll av Lundgren.

– Ja, det är hundra procent lekstuga men det är också ett manus som måste följa Sveriges historia.

Hur länge ska ni fortsätta göra de här historieserierna?

– Vi har sett det som att vi gör en trilogi. Första delen ”Bye bye Sverige” handlade om den stora emigrationen till Amerika. ”Bandet och jag” är den andra delen och så har vi en tredje del med ett ännu hemligt ämne som vi ska jobba med under året, säger Lotta Lundgren.

”Bandet och jag” är en serie i fyra delar med premiär 27 januari kl 21 i SVT1 och på SVT Play.

ARTIKELN HANDLAR OM