Kersti Adams-Ray lurad av vaccinbedragare

Legendaren: Man skäms – tror att man har skallen med sig

Publicerad:
Uppdaterad:
Radio- och tv-profilen Kersti Adams-Ray.
Foto: BJÖRN LINDAHL
Radio- och tv-profilen Kersti Adams-Ray.

NÖJE

Vaccinbedrägerierna fortsätter att öka.

En av dem som drabbats är programledarlegendaren Kersti Adams-Ray, 79.

– Det är klart att man skäms, det är pinsamt att man har varit så dum att man har gått på det här. Men man reagerar emotionellt och inte rationellt när det ringer en vänlig människa och erbjuder vaccin, säger hon.

Samtalet kom den 9 mars. Mannen i luren var trevlig och berättade att han kunde erbjuda tid för vaccination bara några dagar senare, den 16 mars. Radio- och tv-profilen nappade direkt.

– I det här läget gick man bara och väntade på att bli kallad och få en tid för vaccination… Man försätts ju i ett tillstånd av eufori blandat med iver när man får erbjudandet.

Trots att Kersti Adams-Ray ställde flera frågor blev hon lurad under det halvtimmeslånga samtalet.

– Ja, för att kunna boka in mig behövde han mitt bank-id för att bekräfta. Det var där som klockorna skulle ha ringt, men det gjorde de inte. Så jag bekräftade det på min mobil.

– Han hade en röst som du genast får förtroende för, en person som verkade empatisk när man frågade saker. Jag frågade också: "Är du ute efter att lura mig nu?". "Nej, nej", sa han. "Det är bara det att det är svårt att få igenom ditt bank-id och jag måste få det en gång till för att få din bokning av vaccinet bekräftad."

Polisanmälde och spärrade bank-id

När det fortsatte att krångla gav Kersti Adams-Ray lösenordet till honom, mot bättre vetande.

Fick han ditt personnummer också?

– Nej, det hade han redan. Det var något som gjorde att jag trodde på honom ännu mer. Han angav en läkares namn, som jag går till, och han nämnde vilka mediciner jag har.

Direkt när samtalet avslutats insåg Kersti Adams-Ray vad som hänt.

– När jag lagt på luren var det som att jag kom tillbaka till mitt rationella jag. Jag tänkte: "Det här är åt helvete! Jag är inte klok!". Då ringde jag omedelbart min bank och spärrade mitt bank-id och sedan polisanmälde jag det. Man måste handla väldigt snabbt när man förstår att man har blivit lurad.

Vill varna äldre

Kersti Adams-Ray blev inte av med några pengar, men varnar för att det är lätt att bli lurad.

– Man tror att man har skallen med sig tills det händer något. Vi äldre är utsatta i vår tekniska osäkerhet och tappar självförtroendet man hade tidigare. Vi har dessutom varit ensamma och isolerade. Och så äntligen, äntligen, kommer det här vaccinet! Då är man så svag i sin självkänsla att man kan bli lurad, säger hon.

– Det är viktigt att vara medveten om att man blir så glad när man blir uppringd – och tror på det direkt. Men det absolut viktigaste är att aldrig någonsin lämna ut några nummer på telefon. För det är ingen som ringer dig från 1177.

Hon säger att det är ett problem att äldre generationer har blivit uppfostrade att vara artiga.

– Man blir ju uppringd av diverse försäljare som är så trevliga och man slänger inte på luren. Men det har jag börjat med efter detta: "Nej, tack, jag vill inte ha någonting. Adjö.".

Förra året anmäldes 213 000 bedrägerier. Antalet anmälda vaccinbedrägerier är bara en bråkdel. I januari anmäldes 44 bedrägerier, i februari 72 och i mars 100.

– Vi ser en liten ökning varje månad bland dem som blir erbjudna vaccinationer. Vi känner också mycket väl till att äldre har jättesvårt för att bara lägga på luren. Men om någon ber dig använda bankdosa eller bank-id är det bästa tipset. Då slipper du komma med en ursäkt för att avsluta samtalet, säger brottsförebyggaren Lotta Mauritzson på polisens nationella bedrägericenter.

Publicerad:

LÄS VIDARE