Professorer rasar mot julkalendern

”Förmedlar en nidbild av forskare”

1 av 3
NÖJE

Eva Rydbergs karaktär professor Styregaard får forskare att gå i taket.

På DN Debatt går två professorer och en universitetslektor till angrepp mot årets julkalender på SVT.

”Julkalendern är ett tydligt exempel på att medier allt oftare förmedlar en nidbild av forskare” skriver de bland annat.

Hundratusentals svenskar följer varje dag SVT:s julkalender ”Jakten på tidskristallen”. Men nu har Eva Rydbergs karaktär professor Styregaard fått forskare att gå i taket.

Professorerna Pernilla Wittung Stafshede och Anders Ynnerman, tillsammans med universitetslektorn Marie Rådbo skriver i en debattartikel i Dagens Nyheter hur kalendern medverkar till en felaktiv bild av naturvetenskap och forskning:

”Ger barn en negativ inställning”

”Julkalendern är ett tydligt exempel på att medier allt oftare förmedlar en nidbild av forskare, vilket ger barn och allmänhet en negativ inställning till de för Sveriges framtid fundamentala kunskapsområden som matematik, programmering, naturvetenskap och teknik”.

Enligt debattörerna är det visserligen positivt att julkalenderns professor Styregaard spelas av en kvinna, men samtidigt vänder de sig mot hur Eva Rydbergs karaktär framställs:

”En virrig, excentrisk person, dessutom med rufsigt hår och märklig klädsel, bland annat en stor gryta hängande i bältet. Knappast någon av tittarna kan väl tänka sig denna beskrivning som kännetecken på ’en vanlig människa, dessutom klädd som en vanlig människa”, skriver de i debattartikeln.

Föder fördomar

Stafshede, Ynnerman och Rådbo rasar också mot hur programmerare framställs i serien, som humorlösa och utan vänner och att matematik ses som en bestraffning:

”Detta visar direkt på fördomar runt matte, som något tråkigt och gammeldags.” skriver de.

Forskarna pekar också, i sin artikel på DN Debatt, på det stora behovet av fler som intresserar sig för naturvetenskap och forskning. De anser att SVT med ”Jakten på tidskristallen” medverkar till en negativ attityd till naturvetenskap och teknik hos barn och unga.

”Bilden som förmedlas är att dessa områden är tråkiga, svåra, nördiga och de som råkar vara intresserade är töntar och asociala individer, alltifrån barn till professorer.” skriver Stafshede, Ynnerman och Rådbo på DN Debatt.

Nöjesbladet har sökt SVT för en kommentar om kritiken.

ARTIKELN HANDLAR OM