Larsson: Kan en 27-åring i jätteblöja misslyckas?

avMarkus Larsson

Nöjesbladets ständige schlagerkrönikör Markus Larsson sätter på alla låtar i kvällens deltävling i Melodifestivalen

1 Begging

Artist: Anton Ewald Text & musik: F Kempe, A Malmberg

Mjau. Ännu en dansande kattunge i tävlingen som kommer få unga hjärtan att säga ”prrrrr”. Och under repetitionerna har Anton Ewald verkligen satt en ny standard för tävlingen. Nu behöver artisterna inte ens låtsas sjunga längre. Spännande. Själva låten är utmärkt och hyperaktuell listpop. Det låter som att tv-spelet ”Ice climber” och Justin Timberlake har bildat ett band som tävlar i ”Idol”. Låtens ledord: ”ah-oo”.

2 Make me no 1

Artist: Felicia Olsson Text & musik: A Aly, I Forsman, m fl

Ett av delfinalens finaste och mest välskrivna bidrag. Låten är skräddarsydd för muskulösa sångerskor som vill tonsätta filmer om den brittiske massmördaren James Bond. Men för att kärlekskrank agentsoul ska fungera ordentligt måste den framföras av en artist med ‧större tyngd och pondus. Felicia Olssons röst har rätt att döda. Men scennärvaron skulle inte besegra Blofeld. Låtens ledord: ”No” (nej).

3 Annelie

Artist: Joacim Cans Text & musik: Joacim Cans

Låten är ett stilbrott för Cans. Han lämnar kvar hårdrocken i logen och stiger upp på scen som Sveriges mest bredbenta vispopgubbe. Numret innehåller svårt coola Kent Norberg från Sator, textrader om läppar och skare samt en nyckelharpa. Musiken? ”Annelie” är en hyllning till Magnus Johanssons inspelning ”Vakna nu, Annelie” från 1990. Men här finns också ett pyttelitet lån från Nick Caves ”Henry Lee” från 1996.  Låtens ledord: ”la-la-lie”.

4 On top of the world

Artist: Swedish House Wives Text & musik: P Boström, ‧T G:son

Numret väcker en del frågor. 1. Varför ser klänningarna ut som omslagspapper från julhelgen? 2. Är höftjucken plockade från ett tio år gammalt Alcazar-nummer? 3. Är refrängen skriven av Thomas G:son? Svar på fråga tre: har jultomten en stor säck? Wahlgrens, Silvers och Hedlunds schlagernostalgi är oemotståndligt charmig i sin genre. Men det är också en genre som är lika modern som vänstertrafik. Låtens ledord: ”Oh, baby ”(Åh, älskling).

5 Hello goodbye

Artist: Erik Segerstedt & Tone Daml Text & musik: Måns Zelmerlöw, m fl

Låtens ledord? ”Goodbye”. Tack för visat ‧intresse.

6 Only the dead fish ...

Artist: Louise Hoffsten Text & musik: L Hoffsten, S Bjurman, m fl

På grund av sin sjukdom var det länge ‧osäkert om Louise Hoffsten orkade ställa upp. Och tyvärr är låten vag och anonym. Det handlar om bilrock med mjuk fjädring. Melodin kräver antagligen en intimare miljö än Melodifestivalens krakel spektakel för att nå fram. Men det är skit samma. Ibland är en medverkan en seger i sig. Låtens ledord: ”dead fish” (död fisk).

7 En förlorad sommar

Artist: Rikard Wolff Text & musik: Tomas Andersson Wij

Det finns en värdighet och elegans i numret som inte går att rubba. Låtskrivaren och ‧artisten Tomas Andersson Wijs hantverk genomsyrar höstballadens sakrala värme och allvar. Det låter som om Rikard Wolff sjunger i kyrkan. Och Sara Isakssons röst är ett tomtebloss som lyser upp melankolin. ”Ett sent augusti” är dessutom en sann och vacker beskrivning av riktig kärlek. Låtens ledord: ”förlorad”.

8 Copacabanana

Artist: Sean Banan Text & musik: S Banan, O Lindholm, m fl

Håll i bananen. ”Copacabanana” verkar ha en regissör som käkat fel svamp. Lord Guleböj, det svenska svaret på den tecknade djungelpippin som åker luftmotorcykel med Kalle ‧Anka, tar sitt briljanta ärketrams till en ny maxnivå. Ingen kommer orka, våga eller klara av att göra nåt liknande igen. Kan en 27-åring i jätteblöja och änglavingar misslyckas? Som AC/DC en gång sa: ”For those about to banan – we salute you”. Låtens ledord? Det är inte ”papaya”.

Smyglyssna på låtarna redan nu – klicka här (extern länk)

Så följer du schlagerfestivalen på Nöjesbladet

19.20 LIVE-TV Uppsnack med Tobbe & Trus 20.00 SCHLAGER-LIVE: Direktrapporterar, live-frågor, bilder ca 21.30 LIVE-TV Eftersnack & chatt ca 23.00 LIVE efterfesten

ARTIKELN HANDLAR OM