Svajigt på SVT-drama – succé för Wallander

Foto: ”Saltön”, ”Labyrint”, Gynekologen från Askim”, ”Leende guldbruna ögon” och Wallander-deckarna är några tv-serier som hamnade i blickpunkten.
NÖJE

Det var året när tv-dramat hamnade i fokus.

Med upphaussade serier som floppade.

Med intriger bakom kulisserna, som när SVT under uppmärksammade former hoppade av landets genom tiderna största film- och tv-projekt.

Det brukar liksom bara puttra på, det svenska tv-dramat. SVT brakar på med dramaserier i alla möjliga genrer och äger tittarna på måndagskvällar. TV 4 får miljonpublik på söndagskvällarna genom att köpa in sig i Beck, Wallander- och Van Veeteren-deckarna.

I år har allt inte riktigt varit sig likt. Besluten som har fattats på SVT:s dramaavdelning har till exempel varit betydligt svajigare än normalt.

Om än bättre än sitt rykte, så är ”Andra avenyn”, public service-tv:s största dramasatsning någonsin, en hopplöst omodern tv-såpa. Men produktionen rullar oavbrutet vidare, minst femtio avsnitt till, trots att serien aldrig ens blir ett nytt ”Storstad”.

”Saltön”, däremot, drog åter storpublik, men SVT och böckernas författare Viveca Lärn bråkar om rättigheterna till namnet. Plötsligt känns en tv-serie baserad på hennes fortsättning inte alls lika självklar.

Och sedan drog sig SVT helt oväntat, och i ett sent skede, ur ”Arn”-projektet med så grumliga motiveringar att det känns som där ligger en hund begraven. Har nya programdirektören Annie Wegelius månne något otalt med SF i det förflutna?

Att William Goldman, klassisk manusförfattare i Hollywood, verkligen har rätt med sin tes ”ingen vet någonting”, bevisades åter när (med all rätt) upphaussade Peter Birro-serien ”Upp till kamp” inte alls lockade de stora tittarskarorna, medan andra i förväg mindre omtalade serier som ”Leende guldbruna ögon” och ”Gynekologen i Askim” gick rakt in i tv-tittarnas hjärtan.

Goldmans tes drabbade i allra högsta grad TV 4, när rekordsatsningen (50 miljoner kronor) på ”Labyrint” dunderfloppade. Kombinationen komplicerad berättarstruktur och många reklamavbrott skrämde snabbt bort tittarna.

Tittarsuccé blev det dock för Wallander-deckarna. Tycker att det var rätt att visa dem trots att filmernas stjärna Johanna Sällström hade gått bort, hon orkade inte leva längre, strax innan.

De anhöriga tvingas leva med sorgen i vilket fall som helst. För Sällströms alla beundrare blev det ändå ett ljust minne, att hennes sårbarhet även gjorde henne till en av sin generations bästa skådisar.

ARTIKELN HANDLAR OM