Acne fyller 10 år

NÖJE

Startade den svenska jeansrevolutionen

1 av 2

Svenska modejätten Ance fyller 10 år och det firar man genom att släppa en jubileumskollektion, där favoritplagg från äldre kollektioner får återuppstå.

För tio år sedan gjorde Johnny Johansson ett gäng jeans som han delade ut till sina kompisar. Det dröjde inte länge förrän han fick sy upp fler. Idag är Acne ett ledande varumärke inom modebranschen men framför allt i det så kallade svenska jeansundret, med starka tronföljare som till exempel Cheap Monday.

Varför har det gått så bra för just er?

– Jag tror att det är viktigt att inte bli för stora för snabbt, att inte finnas överallt hela tiden. Det är också väldigt viktigt att våga tro på sin grej, att göra något som alla andra vill att man ska göra funkar inte i längden, sa Johnny Johansson i samband med att han utsågs till Sveriges makthavare nummer ett inom herrmode.

Tidningen Metro frågade Johnny vad hans största stund varit under de tio år som gått.

– När tidningen Wallpapers Tyler Brule råkade gå förbi Acnes allra första kontor och gillade det han såg så mycket att vi fick mittuppslaget i tidningen, säger han till Metro.

Originaljeans

För att fira släpps alltså favoriter i repris och bland plaggen som återinförs finns bland annat jeansen med de röda sömmarna som skapade stort habegär när de först kom ut och då bara tillverkades i 100 exemplar. Jubileumskollektionen kommer att säljas i Acne Studios och hos några utvalda återförsäljare från och med idag, 20 december.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode