Anna hade kopior av de förbjudna skorna

avYlva Niklasson, Zandra Lundberg, Martin Gustafsson

Hon lurade hela SVT och räddade sig från diskning.

Och gav samma skomärke återigen reklam för flera miljoner kronor.

– Om reglerna tillåter det så har jag skomärket i Oslo, säger Anna Bergendahl.

Efter delfinalen i Malmö hotade SVT att diska Anna Bergendahl, 18, från tävlingen om hon bar samma skomärke som under delfinalen i Malmö.

I går stod hon på scenen i Globen inför flera miljoner tv-tittare.

Vad hon hade på fötterna?

Nästan identiska skor som i Malmö.

– De här är syrrans gamla slitna skor som vi hittade längst in i garderoben. Hon hade de på en festival för fem år sedan, säger Anna Bergendahl.

Sponsrades

Inför Melodifestivalen sponsrade ett skomärke Anna Bergendahl med flera par skor. Under sändningen i Malmö lyste de

röda skorna klart mot Annas vita klänning. Mediebyrån Carat beräknade då reklamvärdet till mellan 3,5 och 4,5 miljoner kronor.

SVT tog i med hårdhandskarna och hotade diska Anna Bergendahl.

– Det finns ett val, antingen gör man låten eller så har man på sig sina favoritgympa­dojor, sa Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen, efter tävlingen i Malmö.

Skorna som vinnaren bar i går är nästan identiska med skorna i Malmö. Skor som hon tvingats visa upp för ett godkännande av SVT.

– Den här exponeringen är värd lika mycket, om inte mer, som förra gången. Genialt gjort. Att de inte är äkta spelar ingen roll. Alla förknippade de här skorna med märket, säger Mats Ahlin på Mediebyrån Carat.

”Märkeslösa”

Men Thomas Hall tycker inte att Anna Bergendahl lurat SVT.

– Nej, det tycker jag inte. I den mån tittarna har lagt märk­e till hennes skor så tror jag att de också har sett att dojorna är märkeslösa, säger han.

Anna planerar att ha sina Converse i Eurovison song contest i Oslo.

– Om reglerna tillåter det så använder jag Converse, annars använder jag de här, för de var sköna, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM