”The paper” på Netflix, en serie som tyvärr ligger helt rätt i tiden

Foto: HRT
Smider skumma planer. Spriten flödar i kroatiska serien ”The paper” som följer turerna på och kring en tidningsredaktion.
NÖJE

Sex, lögner och tryckpressar.

Den kroatiska serien ”The paper” ­illustrerar på ett underhållande sätt den skrämmande nyheten om minskad press­frihet i Europa.

Journalister har mördats i Malta och Slovakien och medier i Polen och Ungern har blivit statens megafoner. Över hela Europa ökar hot och våld mot journalister, ofta med politikernas goda minne. Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex är deprimerande läsning.

Nu har visserligen just Kroatien klättrat fem blygsamma placeringar från plats 74 till 69 på världsrankingen, men är trots det bland de sämsta i Europa. Hoten mot journalister är många i landet där en ”förolämpning mot republiken, dess statsvapen, nationalsång och nationsflagga” kan ge upp till tre år i fängelse.

Den som vill fördjupa sig i frågan så här på pressfrihetens dag men samtidigt ha kul kan kolla in kroatiska serien ”The paper” som nu finns – som första slaviska serie någonsin – på Netflix i 190 länder.

Historien om tidningen med det generiska namnet Tidningen är visserligen fiktion, men är tyvärr inte helt orealistisk.

I serien är Tidningen, den sista oberoende i staden Rijeka, på väg att få en ny ägare i fastighetsmagnaten Mario Kardum. Kardum har sina fingrar i alla tänkbara syltburkar; politiken, näringslivet, rättsväsendet och kyrkan. Oron på redaktionen växer, kommer de att kunna fortsätta att granska makten som förr? Svaret är förstås nej, då ägarens insyltade fingrar kladdar ner allt i en snabbt snurrande karusell av maktspel, hot och intriger.

”The paper” är skriven av Ivica Djikic som tidigare jobbat som journalist på en tidning i just Rijeka. Han har inspirerats av nordic noir-genren och ”The -wire” och i den andan gör serien sitt bästa att visa semesterparadiset Rijeka från sin minst soliga sida. Många hemliga möten sker i hamnen, parkeringsgarage eller skumma barer. Alla röker och dricker som om det inte fanns någon morgondag. Vilket det heller inte finns för några av dem.

Och så liggs det till höger och vänster, över redaktionsgränser och andra gränser.

Tidningens stjärna är grävande reportern Dijana Mitrovic – en blodhund från Belgrad som alltid blir påmind om sin serbiska bakgrund – exemplariskt spelad av Branka Katic (”Svart katt, vit katt” och tv-serien ”Big love”).

Katics rollprestation, de snyggt filmade miljöerna och den spännande intrigen  bland machomän och matriarker är skäl nog att se ”The paper”. Men frågorna serien ställer om korruption och journalistikens krympande utrymme gör den extra intressant.

ARTIKELN HANDLAR OM

Kroatien

Netflix