VM-sponsorn Adidas lovar att bli giftfria

avAnna Flytström

NÖJE

”Globala varumärken har makt och ansvar att hjälpa oss bli av med farliga kemikalier”

Tusentals människor världen över har de senaste veckorna protesterat mot att Adidas har farliga kemikalier i sina produkter.

Nu lovar sportjätten att bli giftfri.

Foto: AP

För några veckor sedan avslöjade tyska Greenpeace att det fanns höga halter av giftiga kemikalier i fotbollsprodukter från märkena Adidas, Nike och Puma. De hade funnit gifter i 33 olika produkter inklusive den officiella VM-fotbollen Brazuca från VM-sponsorn Adidas som innehöll ett hormonstörande ämne. Adidas-skon ”Predator” var även den med högst halter av ett av de farligaste per- och polyfluorerade ämnena (PFC), också det hormonrubbande.

Adidas, Nike och Puma har sedan tidigare skrivit på Greenpeace detoxkampanj där de lovat att fasa ut giftiga kemikalier från sin produktion till 2020, men som testerna visade så har de en lång väg att gå.

Under parollen ”Detox Football” uppmanade Greenpeace människor världen över att ställa krav på att Adidas inför fotbolls-VM presenterar en fungerande handlingsplan för hur de ska bli giftfria för att visa att de tar sitt löfte på allvar. Efter att tusentals människor skrev brev till Adidas vd Herbert Hainer och hundratals aktivister i mer än 30 städer över hela världen protesterade vid Adidas butiker, har företaget nu lagt fram en godkänd detox-plan.

– Dagens tillkännagivande är ett stort steg i rätt riktning mot den giftfria klädindustri konsumenterna kräver. Adidas har tagit fram en trovärdig strategi för hur de ska leva upp till våra och konsumentens krav om en avgiftning av deras sportkläder, säger Annika Jacobson, chef på Greenpeace i Sverige, i ett pressmeddelande.

Enligt planen ska 99 procent av alla deras produkter vara fria från skadliga per- och polyfluorerade kemikalier (PFC) 2017, och ämnena ska vara fullständigt eliminerade 2020. PFC används för att kläder ska bli smuts- och vattenavvisande men när kläderna tvättas hamnar kemikalierna i naturen och när de når oss människor kan de skada immun- och reproduktionssystemet och leda till sköldkörtelsjukdomar.

Adidas har också lovat att lokalsamhällena kring deras fabriker i Kina ska få veta vilka utsläpp som fabrikerna gör redan i slutet av året. Textilindustrin ligger bakom de största föroreningarna i Kina och hälften av befolkningen på landsbygden saknar tillgång till rent dricksvatten.

– Vi har än en gång sett ett prov på konsumentmakt. Adidas har lyssnat på sina kunder och tagit ansvar för sin miljöpåverkan. Det här är en seger för Adidas kunder, men än mer för de lokalsamhällen som idag tvingas leva med förorenat vatten. Globala varumärken som Adidas har makt och ansvar att hjälpa oss att bli av med dessa farliga kemikalier för gott, säger Annika Jacobson.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode