Filmmusikstjärnan: ”Jag är skiträdd”

Berättar om sin sjukliga stress: ”Alla förväntar sig mirakel”

NÖJE

Han är en av de mest hyllade filmkompositörerna i världen.
Tysken Hans Zimmer berättar för Nöjesbladet om sin sjukliga stress, hur man gör musik till en dålig film – och ångesten som tär på honom.
– Jobbet blir hela tiden svårare. Alla förväntar sig mirakel, säger han.

Den Oscarsbelönade filmkompositören Hans Zimmer, 59, kommer att uppträda i maj i Stockholm. Han har bestämt sig för att lämna sin trygga studiomiljö – efter vännernas ältande.
– Jag har suttit själv i ett rum utan fönster i 30 år och mina kompisar har tjatat på mig och sagt att jag måste ut och göra spelningar. Det var någon som sa ”du kan inte gömma dig bakom en skärm längre. Du måste se din publik i ögonen”, säger Hans Zimmer.
Vid sin sida har han ljusdesignern Marc Brickman (jobbat med Pink Floyd) som har i uppgift att visualisera filmmusiken med ljus.
– Marc är kreativ och brukar spränga grejer. Jag får försöka få honom att låta bli, säger Zimmer och skrattar.
Kompositören är mitt uppe i processen att skapa musik till Christopher Nolans kommande krigsfilm ”Dunkirk”. Zimmer erkänner att han är besatt av musiken, och att han verkligen inte tar skapandeprocessen med ro. Tvärtom. Han är ångestdriven.

”Sidorna svårare att fylla”

– Jag är skiträdd över att inte ha idéer. Och jag är rädd för den tomma sidan. Jag vet inte varifrån musiken kommer, och det blir hela tiden svårare. För man måste göra något nytt varje gång. Jag har gjort musik till över hundra filmer. Att göra något nytt varje gång är krävande och sidorna blir svårare och svårare att fylla.
Han har samarbetat med regissören Christopher Nolan ett flertal gånger. Britten Nolan är en känd perfektionist, och ligger bakom filmer som ”Inception”, ”Interstellar” och ”The dark knight”-trilogin.
– Jag är alltid superstressad. Det finns gånger då jag har hamnat på sjukhus mitt i processen. Det har varit stressrelaterat. Ingen har bett mig att vara så stressad. Chris Nolan är perfektionist, men jag är värre. Det är inte ett vanligt jobb. Vi filmkompositörer strävar hårt efter att hitta på något nytt. Jag är min värsta kritiker, säger han.
Han vann en Oscar för musiken till ”Lejonkungen” och är en av de mest erkända kompositörerna i branschen.
– Det gör det värre för att alla förväntar sig mirakel hela tiden. Och ingen tror på mig när jag sitter där och säger att jag inte har några idéer över huvud taget. De tror att jag skojar. Men det är ofta sanningen. Ifall jag visste hur man skrev musiken bara sådär skulle jag vara en maskin, en fabrik.
Hur är det när man blir anlitad till ett filmprojekt och det visar sig att filmen inte är särskilt bra?
– Du kan alltid hitta något som du vill skriva om i en film. Ingen har som strävan att göra en dålig film. Men ibland funkar inte saker. Filmer har en egen vilja och ibland tappar man kontrollen. Är Ridley Scotts ”Hannibal” den bästa filmen han någonsin har gjort? Antagligen inte. Men Gud vad underbart det var att skriva musiken till den. Delar av det jag skrev är det bästa jag har gjort. Jag ville skriva den som en romantisk komedi, vilket filmen absolut inte är tänkt som. Regissörer ger mig stort utrymme. Ibland är det jag som gör filmerna sämre.
Samtalet närmar sig sitt slut.

Beundrare av svensk tv

Zimmer vill lyfta fram att han är en beundrare av skandinavisk tv. Särskilt ”Bron”, ”Borgen” och ”Wallander”.
– Bästa televisionen kommer därifrån. Se bara hur ”Wallander” slutade. Det var förödande. Det finns en stil och disciplin i filmskapandet som är fantastisk. Och man ser Sveriges avtryck i populärkulturen med alla låtskrivarna. Det är som England på 1960-talet. De hade både The Beatles och Rolling Stones.
Nyligen var Ennio Morricone här och gjorde en spelning. Snart kommer du och James Newton Howard. En ny trend?
– James Newton Howard bara kopierar mig, säger han och skrattar.

ARTIKELN HANDLAR OM