Från hemlös till Hollywood-kung

Tyler Perrys hånade filmerna har byggt ett imperium

Foto: Peter Kramer / AP KRAPE
Tyler Perry har byggt ett imperium med filmer recensenterna spottar på
NÖJE

NEW YORK. Senaste filmen skrev Tyler Perry på åtta dagar.

Sen spelade han in den på tio dagar.

Nu väntas miljonerna rulla in på biograferna.

Det är så han jobbar, Tyler Perry, USA:s genom tiderna mest framgångsrika, svarta filmmakare.

Snabbt, effektivt och ekonomiskt.

Om du inte hört talas om honom är det inte så konstigt. Perry gör – enkelt uttryckt – filmer med svarta, för svarta.

Målgruppen är den breda massan.

Den älskar honom.

– Korkat fåneri, sa Spike Lee en gång i en kommentar till Perrys mest berömda filmfigur, den tuffa, äldre tanten Madea.

Kanske det. Men Perry har med filmer som ”Madea goes to jail” och ”A Madea Halloween” funnit en formel som gång på gång levererar.

Istället för att hånas borde han hyllas, kanske till och med sättas på piedestal.

Miljonerna han drar in plöjer han ner i sitt livsverk, jättelika Tyler Perry Studios, utanför Atlanta. Det skapar massor av jobb för såna som normalt har svårt att få in en fot på filmmarknaden.

Perry vet hur sånt känns.

Som 16-åring hoppade han av skolan för att satsa allt på en karriär i nöjesbranschen. Det ledde till att han hamnade på gatan när hans musikalföreställning floppade.

Misshandlades av sin far

Men Perry vägrade lyssna på omgivningens uppmaning om att han borde ta ett vanligt jobb. I stället kämpade han envist vidare.
– I 12-13 år reste jag från stad till stad. Efter varje föreställning gick jag ut och pratade med publiken, säger den hygglige 49-åringen när vi möts i New York i samband med lanseringen av hans första barnförbjudna komedi, ”Nobodys fool”.

– Det skapade en bas med folk som följde mig när jag började göra film. Sen när jag satsade på tv följde de mig dit.

Det är inte hela förklaringen.

Perry gör film för grupper i USA som tidigare inte sett sig representerade i etern.

Dessutom gör han det utifrån deras – och sin – synvinkel.

– Jag kommer från en plats där vi skrattade mycket. Vi gjorde det för att det var så mycket smärta, säger Perry som uppgett att han regelbundet under uppväxten misshandlades av sin far.

–Jag har lärt mig att det går att prata om allvarliga saker om man lindar in det i skratt.

”Nobodys fool” kretsar kring två systrar, den ena framgångsrik karriärkvinna, den andra nyutsläppt ur fängelset, på jakt efter kärlek.

Kritikerna brukar säga att Perrys produkter är så simpla att ett barn kan göra dem.

Många har försökt.

Men det är bara Perry som lyckats.

avMagnus Sundholm

ARTIKELN HANDLAR OM