Apple lanserar ny streamingtjänst

Av: Linn Elmervik

Publicerad:

Ger sig in kriget mot Spotify och Tidal

1 av 4 | Foto: AP
Apple försöker ta död på Spotify genom nya affärsmetoder.
Bland annat genom att få stopp på gratisabonemangen.
– De här killarna är onda, säger en källa i musikbranschen till The Verge.

Nu tar Apple upp kampen mot Spotify och Tidal.

Företaget planerar att lansera en ny streamingtjänst som ska konkurrera med musikjättarna, skriver Wall Street Journal.

Svenska Spotify är den ledande musikstreamingtjänsten i världen, men fick nyligen för konkurrens när multientreprenören Jay-Z lanserade sin motsvarighet Tidal. Nu storsatsar också amerikanska Apple - och ger sig in i kriget om lyssnarna. Elektronikgiganten planerar att lansera en ny streamingtjänst, rapporterar Wall Street Journal.

Förhandlar med Drake

Apple ska ännu inte ha några överenskommelser med Universal Music Group, Warner Music Group eller Sony Music Entertainment - världens tre största skivbolag - men det förväntas vara klart inom kort. Priset för en månad med obegränsad streaming väntas ligga på 10 amerikanska dollar, vilket motsvarar cirka 86 svenska kronor. Redan nu har Apple 300 000 användare i tjänsten Beats music.

Satsningen ska också innehålla internetradio för att konkurrera med radiotjänsten Pandora. För den uppges företaget förhandla med stjärnor som Dr Dre, Q-Tip och Drake.

LÄS ÄVEN Experten testar: Tidal vs. Spotify – kolla vilken som är bäst

Trögt för Tidal

Jay-Z:s Tidal lanserades i mars i år med storstjärnor som Rihanna och Beyoncé knutna till sig. Men supernamnen verkar inte ha hjälpt. I april rapporterade Gawker.com att Tidal hamnade utanför listan över de 700 mest nedladdade apparna i USA. Appen har dessutom kritiserats hårt på flera håll i musikbranschen.

– Folk kommer att vallfärda till torrentsidorna. Mindre kända artister (som inte är miljonärer ännu) kommer att lida för det, har brittiska popstjärnan Lily Allen skrivit på Twitter.

”Apple är onda”

Nöjesbladet har tidigare kunnat rapportera att källor i musikbranschen anklagat Apple för att försöka ta död på Spotify med hjälp av nya affärsmetoder. Enligt amerikanska The Verge har Apple pressat stora skivbolag för att få Spotify att sluta med de abonnemang som är gratis och finaniseras med reklam.

– De här killarna är onda, hela vägen upp till Tim Cook, sa en källa i musikbranschen.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN