Scen

Knasigt – och helt dljurvligt

avJan-Olov Andersson

”Hjälp sökes” är en helt underbar musikal på allra högsta Monty Python-nivå

1 av 3 | Foto: MAGNUS LIAM KARLSSON
Underbart Johan Ulveson, Magnus Roosman (lilla bilden) Suzanne Berdino, Sofia Pekkari samt hästen Douglas och geten Kalleman imponerar i den knasigaste föreställningen på mycket länge.

Svensk bondeångest och vemod sett genom Kristina Lugns ögon. Johan Ulvesons komiska genialitet uppskruvad till tio. Några helt fantastiska nya Björn & Benny-låtar. Och massor av djur.

”Hjälp sökes” är det ­knasigaste man kan se på en teaterscen i Sverige just nu. Och det är full­komligt underbart.

Med lite god kvälls­tidningsvilja kan man ­hävda att detta är den fjärde musikalen av ABBA-duon ­Benny Andersson och Björn Ulvaeus, efter ”Chess” (1986), ”Kristina från Duvemåla” (1995) och ”Mamma Mia!” (1999).

Mer än snedsprång

Misstänker dock att de kanske ruvar på något mer seriöst inombords, att ­detta mer är ett snedsprång, för att de gör precis vad fan de känner för, utan att behöva bry sig om vad folk för­väntar sig.

Så när BAO-polaren Lars Rudolfsson har en idé om att blanda människor och djur inför lilla Orion­teaterns 30-årsjubileum, ­säger först Benny ja. När Akademiledamoten Kristina Lugn sedan (ungefär) kör Colin Nutley-­filmen ”Under solen” genom sin tankemössamixer och ut kommer en filosofisk ­ångestfylld historia om två lantbrukarbröder som går varandra på nerverna, är Benny fortfarande med. Och så ska det vara lite­ låtar med och då är det väl lika bra att Björn skriver texterna och ut kommer en samling ­melodier som skulle få världseliten att böja sig på knä framför duon och ­utbrista: Please, give them to me!

Orionteatern har alltid ­varit en häftig teaterlokal. Här blir man via sceno­grafin effektivt förflyttad till en nedgången bondgård på svenska bondvischan. ­Bröderna Axel (Johan Ulveson) och Engelbrekt (Magnus Roosman) är ännu ­sunkigare. ­Avskyr både ­varandra och sina egna liv. Annonserar ­efter hjälp och anställer lite motvilligt ett egensinnigt kraftpaket ­(Sofia Pekkari) och hennes mor (Suzanne Berdino). En av bröderna blir kär …

Seg första halvtimme

Högsta betyg kan det ­inte bli, för första halvtimmen är för långsamt pratig, så att man ibland nästan kan höra Kristina Lugns släpiga röst.

Men SÅ det lyfter sedan. Roosman ger kött och blod åt sin bonde så att man verkligen önskar honom ett bättre liv. Ulvesons komiska genialitet tillåts blomma fritt, både på ett finstilt och ibland yvigt sätt. Sofia Pekkari, känd från tv-serien ”Möbelhandlarens dotter”, sjunger ljuvligt. Berdino ­dirigerar djuren till de mest oväntade saker.

Och så musiken. Benny Andersson blandar hejvilt svenskt vemod, pop, kabaret-, zigenar- och cirkusmusik. Underbara melodislingor. Fast ännu mer imponerar nästan Björn Ulvaeus texter. Så innehållsrika, så befriade från klichéer, så humoristiska, ibland på högsta Monty Python-­nivå.

Publikrusning

”Hjälp sökes” lär knappast gå på turné, då få teatrar har tillgång till stall. Publikrusningen till Orion­teatern lär bli gigantisk i vår. Är själv inte helt missnöjd med att årets ­häftigaste teaterföreställning ­spelas 200 meter från där jag bor …

Så sköter sig djuren i musikalen

Hundarna Valde, ‧Viktor och Bendji

Vilka charmtroll! Rusar, skämtar och gör ett ‧sensationellt bus med en av skådespelarna.

Korna Cindy och Ronja

Skapar osäkerhet hos publiken bara med sin tyngd, ett ton var. Att de sedan också kan utföra konster. En av dem sket som satan, så Ulveson, Roosman och Pekkari fick mocka skit. 

Grisarna Kira och ‧Flora

Har biroller. Men ser roliga ut. En av dem gjorde en bisarrt härlig dans.

Hästen Douglas

Imponerar med sin storlek, men går mest bara runt, runt, runt.

Gässen Tim, Tony och Thomas

Har ännu mindre biroller.‧ Fast ett ganska våghalsigt nummer, om korna är på dåligt humör …

Geten Kalleman

Har en lite otacksam roll. Gör dock vad han ska under sitt ”show off”-nummer. Pälsen glänser. Och hornen … hur fick han till dem?

Hönsen ‧Oliver, Charmaine och Stephanie

Irrar mest bara omkring, som väl höns brukar ‧göra.

Så bra är Björn och Bennys nya låtar

”Bortom sol och måne”. Sofia ­Pekkari sjunger en vemodigt vacker variant av precis samma slag som de BAO-låtar som Helen Sjöholm legat på Svensktoppen med i evigheter.

”Själv är bäste dräng”. Johan Ulveson/Magnus Roosman sjunger funktionellt till en pumpande ­zigenarmelodi och en genialt ­komisk Ulvaeus-text om bonddrängar. Som skräddarsydd för Tommy Körberg i ”Allsång på Skansen” i sommar.

”Svarta silhuetter”. Sofia Pekkari sjunger en countrydoftande ballad med ljuvligt fiolspel av Anna ­Rodell. Lucinda Williams kunde inte ha gjort det bättre!

”Stackars Axels sång”. ­Komisk Johan Ulveson/Magnus Roosman-duett som skulle ha platsat i de bästa av Monty Python-historier.

”Den jag ville vara”. Vacker ballad som växer ju längre den pågår.

”Hägring”. Duett med bonddrängarna som är med två ­gånger. Växer från vemod till skönhet andra gången.

”Ro hit en dyckert”. Bonddrängarnas gladlynta sång till kvinnorna på gården är en rejäl tempohöjare mot slutet av musikalen.

”Vågar jag älska dig”. Magnus Roosman pratsjunger en fin kärleksmelodi, som dock knappast fungerar utanför musikalen.

Hjälp sökes

Musikal på Orionteatern, Stockholm. Idé och regi: Lars Rudolfsson. Text: Kristina Lugn. Musik och sångtexter: Benny Andersson/Björn ­Ulvaeus. Med Magnus Roosman, Johan Ulveson, Sofia Pekkari, Suzanne Berdino, två kor, två grisar, en get, en häst, tre hundar, tre gäss, tre höns. Spelas till och med 2 juni.

ARTIKELN HANDLAR OM

Scen