Shirley Clamp talar ut om bantningsbluffen

Av: Johannes Selåker

Publicerad:
Uppdaterad:

Svarar efter fusket: ”Det är först med ViktVäktarna som jag lärde mig äta rätt”

1 av 3 | Foto: CARL-JOHAN SÖDER
FÖRE Före – enligt Viktväktarnas egen reklam. Men bilden är från 2011.

Shirley Clamp gör reklam för Vikväktarna – men bantade i smyg med den exklusiva Bülow-metoden.

Nu slår sångerskan tillbaka mot kritiken.

– Det är först med ViktVäktarna som jag lärde mig äta rätt.

Nöjesbladet kunde i dag avslöja Vikväktarnas bantningsbluff.

Sångerskan Shirley Clamp, 39, anlitades för att sälja företagets metod genom reklam.

Problemet?

Shirley Clamp hade redan rasat i vikt – men en annan exklusiv metod.

Nu slår sångerskan tillbaka mot kritiken. Hon bantade med den exklusiva metoden men har sedan dess ätit som en Viktväktare.

– Det är först med Viktväktarna som jag lärde mig äta rätt, och därför åtog jag mig med stolthet uppdraget att vara deras ansikte utåt, säger hon i ett pressmeddelande.

Vill inte kommentera vikten

Viktväktarna hävdar att Shirley Clamp har en dokumenterad viktnedgång – men vill inte kommentera den.

Shirley menar trots det att hon rasat i vikt under sin höst med Viktväktarna.

– Jag vill inte prata i antal kilon eftersom det är så olika för olika människor. Men jag avslöjar gärna att jag sedan augusti har gått ner två klädstorlekar med Viktväktarna, säger Shirley Clamp.

I det material företaget säljer sin metod med finns en före- och efterbild.

Men förebilden är tagen 2011. Det var under sommaren 2012 som Shirley Clamp tappade åtskilliga kilon – med Bülow-metoden.

Viktväktarna: ”Vi beklagar”

– Jag kan säga att hon var väldigt nöjd. Hon gick ner mer då än vad hon gjorde den andra gången, säger Eva Bülow och syftar på Shirley Clamps samarbete med Viktväktarna.

På Viktväktarna hävdar man att man inte känner till metoden – men har fullt förtroende för Shirley som ambassadör.

– Vi anser inte det vara vår sak att uttala oss om vad Shirley gjort innan vårt samarbete startade men kan bekräfta att hon följt programmet och gått ner i vikt med vårt kostprogram, säger Ulrika Ennen, marknadsdirektör på Viktväktarna.

Hur ser du på att ni använder en före- och efterbild, där förebilden är tagen innan hon gick ner i vikt med Bülow-metoden?

– Bilden har inte använts i reklamsammanhang. Den användes dock som illustration till vårt pressutskick den 19 december och det beklagar vi. När utskicket gjordes var vi inte medvetna om att bilden är tagen innan Shirley provat en annan viktminskningsmetod. Naturligtvis hade vi använt en bild från augusti 2012 om vi hade känt till att bilden var äldre.

Publicerad: