Katten, vad hon är populär!
En söt figur har erövrat världen – därför skapar Hello Kitty samlarmani
Plötsligt är hon överallt.
På små vita tassar invaderar hon oss från klädaffärerna och samlarbutikerna. Men vem är egentligen kultkatten Hello Kitty?
För då 7-åriga Jessica Lindberg var det kärlek vid första ögonkastet. I en liten Stockholmsbutik upptäckte hon en japansk kattfigur med rosett på huvudet, på rader av väskor, spargrisar och smyckeskrin...
– Allt var i plast, man kunde lukta sig hög på sakerna. I dag vet varenda femåring vad Hello Kitty är, men på den tiden var det främst för vuxna samlare.
Exklusiv kisse
I dag har Jessica, 37, blivit något av en expert på ämnet. Hon driver en alldeles egen Hello Kitty-butik inne på kafét Svart kaffe i Stockholm. Dyrgripen i samlingen är en silverfärgad kabinväska med rosa strass, som kostar 3 850 kronor.
Varför tror du att samlar-
hysterin har blivit så stor?
– Företaget Sanrio i Japan har en hel filosofi bakom Hello Kitty. Vad det står för, karaktärerna, och så vidare. Samlare kan inreda hela hem med Hello Kitty.
I Japan är den lilla katten en mycket exklusiv produkt. Vuxna kvinnor lägger jättesummor på allt från datorer och dammsugare till kondomer från Hello Kitty. I Sverige har butikskedjor som H&M och Bik Bok köpt in rättigheterna för att sälja skönhetsprodukter och t-shirts med Hello Kittys ansikte på. Och priserna är väsentligt lägre än i övriga världen.
– Just nu har vi sett att det finns en stor efterfrågan på Hello Kitty-figuren, säger Andrea Roos, presstaleskvinna på H&M.
”H&M slumpar bort det”
Plötsligt är Hello Kitty tillgängligt för alla. Det oroar samlaren Jessica Lindberg.
– H&M är det första företaget som gör en egen kollektion och slumpar bort den. Och det är jättetråkigt, för självklart sjunker varumärket i värde. Vi knasiga samlare förstår ju att det är roligare när det inte står Hennes & Mauritz i botten på sakerna, men så många samlare finns inte i Sverige, säger hon och tillägger:
– Men det är självklart roligt att alla småbarn får veta vad Hello Kitty är. Numera är det knappt en människa som inte känner till varumärket.