Tvingas göra om – efter Petra Medes klädkaos

Av: Helena Trus, Torbjörn Ek

Publicerad:
Uppdaterad:

Semifinal 1 - Mede trasslade in sig i lyxklänningen: ”Det är lite svårt att gå i såna här”

1 av 5
”SILVERKLÄNNINGEN SÄKRARE” Petra Medes klädtrassel gjorde att hon inte hann ända fram när hon skulle intervjua artisterna i greenroom under genrepet. För att undvika att hon snubblar tvingades man flytta bytet till lila klänning. ”Det är säkrare med den silverfärgade klänningen”, säger hon.

Stjärndesignerns klänning ställde till det för Petra Mede.

Mitt under repetitionen trasslade hon in sig i sin Jean Paul Gaultier-kreation.

– Det är lite svårt att gå i såna här klänningar, men de är väl värda det, försökte hon skämta bort händelsen.

Stjärndesignern Jean Paul Gaultier har skapat flera klänningar till Petra Mede, 43, för sändningarna från Eurovision.

Men i går var det en av de exklusiva dyrgriparna som ställde till det för programledaren under hennes första genrep. Därför valde man att flytta Medes klädbyte inför det andra genrepet för att undvika att hon skulle snubbla på den svindyra designerklänningen.

– De är ju fantastiska klänningar, men det har med bekvämlighet att göra när jag ska förflytta mig på ganska kort tid. Jag trodde först att sjöjungfru-klänningen skulle vara svår att gå i, som är så snäv, men det visade sig att det var svårare i den lila, säger Petra Mede.

Under sändningen ska hon förflytta sig från scenen till greenroom för att intervjua artisterna. Men under ett första genrep hann hon inte ända fram och höll på att trassla in sig i den lila klänningens släp.

– Det är lite svårt att gå i såna här klänningar, men de är väl värda det, utbrast hon spontant inför åskådarna i arenan.

Fastnade du i den eller vad hände?

– Jag fastnade inte, men det känns som att det är säkrare med den silverfärgade klänningen. Det är ju en viktig sak också när man ska gå och prata med andra att man inte behöver ha fokus på klänningen eller hur man går. Så då blir det mer bekvämt med sjöjungfru-klänningen.

Orolig över tekniken

Tidigare har Mede berättat att det hon är mest orolig för under Eurovision-sändningarna är tekniska missöden som hon inte kan styra över.

Under det andra genrepet, som bedöms av jurygrupperna i Europa, inträffade just en sådan störning.

Belgiens artist Roberto Bellarosa kunde plötsligt inte höra musiken. Han slet ur sin öronsnäcka, men fortsatte sjunga trots strulet med medhörningen.

Men efter att alla artister sjungit sina låtar fick Petra Mede meddela publiken om den tekniska missen och Bellarosa gavs möjlighet att sjunga om sin låt ”Love kills”.

– Det är ju repetition och det finns fortfarande saker och ting att jobba på, men det känns ändå stabilt och tryggt, säger Petra Mede efter repet.

Gick igenom detaljer i natt

Vid 01.30-tiden i natt var showproducenten Christer Björkman och exekutive producenten Martin Österdahl fortfarande kvar på arenan och gick igenom första semifinalen, efter genrepet inför publik i går.

– De sitter fortfarande och går igenom detaljerna i programmet, säger Lili Assefa, pressansvarig på SVT.

Är de nöjda?

– Ja, allt gick bra.

Fotnot: Under genrepet i dag tog sig Petra Mede från scenen till greenroom på en segway. Allt för att undvika att snubbla på klänningen.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN