Gagas show hyllades – och politiken uteblev

Dök upp på taket: ”Otrolig föreställning.”

1 av 5
NÖJE

Många förväntade sig ett politiskt budskap i Lady Gagas show i Superbowl-pausen – men det uteblev.

Hon dök upp på arenans tak, fyrade av ett medley av ”God bless America” och ”This land is our land” och dök ned i en explosiv show.

Då stämde Ivanka Trump in i hyllningskören: ”Otrolig föreställning.”

När Lady Gaga flög ned från taket på NRG Stadium i Houston gjorde hon det mot en fond av hundratals röda och blå drönare på himlen, sjungandes ett medley av två amerikanska klassiker. Och det blev inga kontroversiella utspel.

Hon fortsatte med sin egen superhit ”Pokerface”, gick vidare till ”Born this way” och avslutade vid pianot, med den finstämda ”Million reasons”.

– Hur mår ni i kväll, Texas? Hur mår ni i kväll, USA? Vi är här för att få er att må bra, sa stjärnan.

Avslutningsvis dök hon av scenen, efter en fotboll, iklädd en Gaga-variant av fotbollsspelarnas axelskydd.

En låt om tolerans

Spekulationerna om vad Lady Gaga skulle leverera har pågått i veckor. Inte minst eftersom artisten gjort klart vad hon tycker om president Donald Trump. När Trump vann presidentvalet twittrade hon bland annat att han gjort det genom att bifalla ”rasistiska, intoleranta amerikaner”.

Hon har också skrivit att han är ”en av de största mobbarna vi någonsin har sett” – och uttalade ett starkt stöd för Hillary Clinton.

Av låtarna hon spelade är det ”Born this way” som har det tydligaste budskapet – ett om tolerans av alla människor, oavsett vilken etnicitet eller sexuell läggning de har.

Efter föreställningen hördes idel hyllningar. Så också från presidentens dotter, Ivanka Trump, som twittrade att det var en ”otrolig föreställning”.

Halvminut för 44 miljoner

Som vanligt får reklampauserna en stor del av uppmärksamheten innan, under och efter matchen. Men reklamklippen är också dyra – i år dyrare än någonsin. 30 sekunders sändningstid kostade motsvarande 44 miljoner kronor.

Direktiven var tydliga: Ingen politik. Ett klipp där mexikaner vandrade i öken och kom fram till en mur fick klippas om.

Bostadsuthyrningssajten Airbnb hade ett tydligt budskap i sin reklam: ”Det spelar ingen roll vem du är, var du kommer ifrån, vem du älskar eller vem du ber till – vi hör ihop”. Samtidigt visades ansikten på människor av olika kön, ålder och hudfärg.

Ölkoncernen Budweiser visade något som många läser in i en större kontext – en berättelse om hur deras tyska grundare kom till USA som migrant en gång i tiden. Och bilmärket Audi slog i sin reklam fast att de verkar för att kvinnor ska få jämlika löner.

Brady säger inget om Trump

Donald Trump stod på den vinnande sidan även i Superbowl. Han har länge uttalat sitt stöd för New England Patriots och talat vitt och brett om sin vänskap med lagets stjärna Tom Brady. Brady har dock avstått alla politiska frågor de senaste månaderna.