Mixar humor & dramatik

NÖJE

Giles Deacon inspireras av fladdermöss och Kate Moss

Vad får du om du mixar hudkräm, choklad, mineralvatten och fladdermöss? En vampyr på rehab? Ja, kanske det – men det vi främst tänkte på var designern Giles Deacon.

Foto: Giles Deacons design har burits av många kända personen, bland andra Sarah Jessica Parker, Thandie Newton och Heidi Klum.

Den brittiske modeskaparen är känd för sin mångsidighet, lekfullhet och för att alltid överraska sin publik. Hans kollektioner håller sig aldrig till ett och samma tema, modellerna kommer i olika åldrar och storlekar och bland hans många samarbeten finns allt från lyxväskor för Mulberry till udda uppdrag som att designa en klänning till en tecknad chokladkanin och en väska åt ett norskt mineralvatten. Just nu är han Sverige­aktuell med hudkräms­burkar för Nivea.

Varför alla dessa olika samarbeten?

– Det är ett bra sätt att nå ut med mitt märke till en bredare publik. Med Nivea­burken kan den skandinaviska kunden, som kanske inte är så bekant med Giles Deacon ­sedan ­tidigare, också ta del av och äga min design, säger han till Sofis mode.

Burkarna pryds av illustrationer med mode­tema.

Foto: En fladdermus på huvudet och Adidassneakers på fötterna är vad som gäller till galaklänningen våren 2014, enligt Giles Deacon.

Och att teckna har alltid varit en viktig del i Giles Deacons konstnärskap. ­Efter att han gått ut modelinjen på den prestigefyllda designskolan Central Saint Martins i London 1992 började han arbeta som illustratör åt Dazed & Confused. När han senare fick jobb som chefsdesigner för det italienska lyxmärket Bottega Veneta var det tack vare en knasig teckning av en undulat som kör en Rolls-Royce – otroligt men sant!

Giles Deacon startade sitt eget märke 2004, men innan dess ­hade han förutom ovanstående uppdrag skaffat sig en bred ­erfarenhet genom att arbeta för den franska designern Jean-Charles de Castelbajac, med Tom Ford på Gucci och för flera brittiska butiks­kedjor. När han så debuterade på Londons modevecka var det med en stor smäll. Kollektionen blev en succé, ­Giles Deacon vann pris som bästa nya designer på den brittiska mode­galan och han hyllades för att gjuta nytt liv i den stagnerade brittiska mode­scenen.

Deacons design är känd för sin mix av ­humor och dramatik, avancerat hantverk, vågade mönster och stora volymer. I sin senaste kollektion, ­inför våren och ­sommaren 2014, var fladdermöss en av inspirations­källorna – flera av modellerna syntes på catwalken i enorma fladdermus­huvudbonader.

– Jag hämtar den största delen av min inspiration från populärkulturen. Vad gäller fladder­mössen hade jag sett en dokumentär och gjorde sedan egna efterforskningar. De är fantastiska djur och de har så många historiska och estetiska värde­laddningar, säger han.

Foto: Mönstret med läppar förekommer på många av designerns plagg våren 2014.

Förutom fladdermöss innehåller kollektionen sidenplagg prydda av gamla ­foton på bland andra ­Kate Moss, ett läppmönster med ett stort  glapp mellan tänderna (tänk modellen Georgia May Jagger som även gick på catwalken) och en enorm fjäderprydd, puderfärgad balklänning.

Hur kommer det sig att du inte har ett fast övergripande tema på dina ­kollektioner?

– För att de är en ständigt pågående process som består dels av själva hantverket, dels av balansen mellan skönhet och humor. Och dessutom vill jag att mina kläder ska förstärka karaktären på kvinnorna som bär dem. De ska vara kommunikativa och inge självförtroende.

Vilken typ av kvinna bär dina kläder?

– Det är väldigt olika, men ska man koka ner det verkar alla mina kunder gilla en gnutta elegant överdådighet, som även är lekfull.

Du är känd för att använda modeller i olika åldrar och storlekar på dina catwalk­visningar? Det applåderar vi!

Foto: Giles Deacons design för Nivea.

– Ja, jag har haft en supermodell i 70-årsåldern, glamourmodeller, mammor och döttrar. Tanken på en likformig kvinnlighet intresserar mig inte. Det är skillnaderna – de personliga nyanserna och karaktärerna – som är intressanta. Och jag har fått många positiva reaktioner, vilket är jättebra.

Har du haft några missöden på catwalken?

– Ja, en gång hittade vi ett omslagspapper från en chokladkaka på baksidan av en klänning när den kom tillbaka från catwalken. Då blev jag helt ursinnig, men nu tycker jag bara att det är komiskt.

Londons modevecka har verkligen haft en buzz kring sig de senaste säsongerna, vad tycker du om den brittiska modescenen?

– Den är i en superbra position just nu med många grymma märken som alla gör sin egen grej.

Du har själv jobbat för flera, väldigt olika, märken under din karriär. Vad är det viktigaste du har lärt dig?

– Att hålla fast vid det jag tror på, lära mig att kommunicera mina idéer och jobba hårt. Och att ­vara snäll mot folk.

Det är inte konstigt att så många vill samarbeta med Giles Deacon.

1 av 4 | Foto: 2006.

Giles Deacon fokuserar på huvudsaken:

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode