H&M fortsätter designtåget

avNina Johansson

NÖJE

Marni nästa designhus på tur

Consuelo Castiglioni, Marnis grundare och kreativa ledare och Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M.

Knappt har Versace for H&M ens lämnat galgarna i butik förrän nästa stora designersamarbete är på väg. Idag står det klart att ännu ett italienskt modehus skapar plagg för den svenska modekedjan. Näst på tur: Marni.

Consuelo Castiglioni, Marnis grundare och kreativa ledare och Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M.

För drygt en vecka sedan rusade kunder efter årets stora designsamarbete då italienska modehuset Versace gjorde en kollektion för H&M. Men det svenska modeföretaget är inte nöjda med det. Nu presenterar man ännu ett stort designersamarbete, nämligen Marni, också det italienskt.

– Vi på H&M älskar den här kollektionen och vi tror verkligen att våra kunder kommer att göra det. Marni har en sådan modern känsla i allt de gör, exempelvis hur de blandar mönster och accessoarer på ett sätt som är både lekfullt och elegant. Det ligger en otrolig hantverksskicklighet bakom varje plagg, säger Margareta van den Bosch, kreativ rådgivare på H&M.

Marni är kända för sitt gedigna hantverk och kreativa lust, speciellt när det gäller material och färg och form. Man hoppas att det ska spegla av sig även i kollektionen för H&M.

– Jag ville skapa en Marni-garderob med nytolkningar av våra klassiska favoriter i material och tryck som är typiska för Marni. Jag älskar mönster och har som vanligt kombinerat mönster och färger, till exempel moderna tribalmönster mixade med Bauhaus-inspirerad grafik och sportiga, praktiska detaljer, säger Consuelo Castiglioni, Marnis grundare och kreativa ledare.

Kollektionen säljs från 8 mars 2012 i cirka 260 butiker världen över och online.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode