Bianca Ingrossos sminkmärke fälls för sexistisk reklam

Reklamombudsmannen: ”Könsdiskriminerande”

avTorbjörn Ek

Bianca Ingrossos sminkmärke fälls för könsdiskriminerande reklam.

I annonsen för Caia Cosmetics syns en kvinna med särade ben fotograferad underifrån.

”Kvinnan framställs som ett sexobjekt”, skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut.

En ung kvinna i underkläder som fotograferas underifrån för att marknadsföra ett läppstift är inte okej.

Det har Reklamombudsmannen slagit fast när Bianca Ingrossos, 24, sminkmärke Caia Cosmetics idag fälls för sin annons på Facebook.

Anmälaren har gjort gällande att fokus i reklamen ligger på kvinnans kropp snarare än läppstiftet som marknadsförs.

”Att sälja smink med en ung kvinnas kropp som objektifieras och sexualiseras kan endast beskrivas med att vara könsdiskriminerande och sexistiskt. Det är kränkande för kvinnor i allmänhet”, skriver anmälaren enligt Reklamombudsmannens beslut.

1 av 2 | Foto: CAROLINA BYRMO
Bianca Ingrosso.

Försvaret: ”Står för starka, självständiga kvinnor”

Bianca Ingrossos företag Beauty Icons har försvarat annonsen:

”Annonsörens syfte har varit att visa upp sina produkter, resultatet från användandet samt att skapa en kampanj som uttrycker det som annonsören står för, nämligen starka, självständiga kvinnor som peppar och lyfter andra kvinnor, kvinnor som bryr sig om varandra och är inkluderande”, skriver Beauty Icons enligt beslutet.

Företaget går också till angrepp mot anmälaren, som ligger bakom Instagramkontot Reklamera.

”Annonsören blir ledsen men främst oroad över hur kvinnor som säger sig företräda kvinnor försöker att begränsa deras rätt att uttrycka oss. Annonsören ifrågasätter vad detta sänder för signaler till unga kvinnor och till samhället”, skriver Beauty Icons enligt beslutet.

Inga böter

Men RO låter sig inte blidkas.

”Reklamombudsmannen finner att kvinnan, som är klädd i vita underkläder och är fotograferad snett underifrån, genom hennes klädsel och pose, framställs som ett sexobjekt”, skriver Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig i sitt beslut och fortsätter:

”Framställningen av kvinnan saknar en tydlig koppling till det läppstift som marknadsförs, och reklamen framställer därför kvinnan på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande”.

Reklamombudsmannen är näringslivets självregleringssystem som prövar att reklam följer Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation. Det är inte en domstol eller myndighet och utdömer därför inga böter eller straffavgifter.

Nöjesbladet har varit i kontakt med Bianca Ingrosso som hänvisar till det yttrande som Breauty Icons lämnat till RO.

ARTIKELN HANDLAR OM