Världsstjärnorna går samman – för att utmana Spotify

1 av 4
NÖJE

Jay Z har samlat världsstjärnorna för att utmana svenska streamingjätten Spotify.

Tillsammans äger de nya tjänsten Tidal, avslöjades det under en livesändning på måndagskvällen.

– Vi vill skapa en bättre tjänst för artister och fans, säger Alicia Keys.

Natten till måndag visade flera världsstjärnor sitt stöd för Jay Z:s musiktjänst Tidal genom att i en gemensam kampanj byta sina profilbilder på sociala medier till en blå platta.

Alicia Keys, Beyoncé, Kanye West, Madonna och Chris Martin var bara några av artisterna som deltog.

Nu visar det sig att de inte bara stöttar Jay Z, eller Shawn Carter som han egentligen heter, i projektet.

De blir tillsammans med flera andra världsstjärnor delägare i Tidal, avslöjades det under ett livesänt event i New York på måndagskvällen.

– Vi ska lansera en plattform som ägs av artister och som utvecklas över tid, säger Vania Schlogel från Tidal.

”Vi samlas med en enad röst”

Alicia Keys intog scenen till högt jubel.

– Det här är otroligt, det är så kraftfullt. Jag tror att vi alla känner samma energi, sa hon.

Hon fortsatte:

– Vi samlas inför er med en enad röst och förhoppningen att det här ögonblicket för alltid kommer att förändra musikhistorien,

En av fördelarna som har lyfts fram med Tidal har varit en hög ljudkvalitet, ett väl fungerande offlineläge – och möjligheten till bättre kompensation för upphovsmän. En prenumeration där tjänstens högsta ljudkvalitet ingår kostar 199 kronor i månaden, annars ligger priset på 99 kronor, enligt tidigare uppgifter.

– Vi vill skapa en bättre tjänst för artister och fans. Det är vårt löfte, säger Alicia Keys.

Det var sajten Breakit som under söndagen först rapporterade om att ett tiotal stora artister, däribland Madonna och Kanye West, skulle överge svenska Spotify som primär plattform när de släpper ny musik. Enligt sajten kan den nysläppa musiken komma på Spotify månader efter release på Tidal.

Uppgifterna bekräftades inte officiellt.

Begränsningar på Spotify

Spotifys pressansvariga Malin Cumzelius kommenterade via mejl till Nöjesbladet:

”Vi vill erbjuda all världens musik på vår tjänst, men det har varit sporadiska begränsningar på Spotify ända sedan tjänsten skapades. Vi vet av erfarenhet att dessa saker händer, de kommer och går, och vi fortsätter att växa exponentiellt genom att leverera en bra produkt för våra användare och artisterna som de älskar”.

Jay Z:s köp av svensk-norska Aspiro – där Tidal och Wimp ingår – gick igenom tidigare i mars och kostade stjärnan drygt 460 miljoner kronor.

Nickelbackstjärnan: ”Blir bättre för artister”

Mike Kroeger – basist i Nickelback som finns på båda musiktjänsterna –  tror att Tidals modell, som saknar en annonsfinansierad gratisversion, är rätt väg att gå.

– Det blir bättre för artister och upphovsmän när ens musik inte finns tillgänglig gratis. Det blir en större kompensation. Intäkterna i branschen har gått ner 85 procent på tio år. Ingen industri kan överleva det, säger han till Nöjesbladet.

”Han tänker på sina affärer”

Kroeger tror däremot inte att Jay Z:s satsning primärt är med alla artisters bästa i åtanke.

– Vi får inte ha några illusioner om att Jay Z tänker på någonting annat än sina affärer. Först och främst måste det vara något han tjänar på. Jag tror inte att han skulle ha något emot att hyllas som musikindustrins hjälte, killen refererar till sig själv som en sann Gud. Uppenbarligen finns det lite hybris och ego där, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM

Tidal

Jay Z

Spotify