NRK accepterar inte Skam-kycklingreklam

1 av 2
NÖJE

Det svenska kycklingföretaget Kronfågel lade under dagen upp ett inlägg på sin Facebook-sida där det hoppades kunna locka kycklingsugna ungdomar med hjälp av den norska serien "Skam." Inte acceptabelt, enligt NRK.

"Tror ni att Eva och Vilde äter kyckling på likadant sätt? Vi tror Eva gillar våra nya svenska kycklingspett (så hon kan dela dem med Jonas) och vi ser Vilde prata omkull ett stackars biträde när hon kräver kycklingkebab i rullen istället för fläsk. 'Ni må ha chicken liksom'. Vad tror ni de gillar?" skrev företaget i sin reklam.

Nu säger NRK:s jurist att NRK, som public service-företag, inte accepterar att Skam används av kommersiella företag.

"Det här är inte något NRK samtyckt till." skriver Kari Anne Lang-Ree till TT.

"NRK är och ska vara reklamfria och då vill vi inte att vårt innehåll missbrukas av andra", fortsätter hon.

Kari Anne Lang-Ree säger att Kronfågel olovligen använder Skam:s logo och referenser till serien i strid med marknadsföringslagen.

Efter att TT ringt till Kronfågel för att ställa frågor plockades inlägget bort.

– Det här får jag ta på mig, mina medarbetare blev "blown away" av Skam-feber. Vi ska ha koll på alla regler, säger Jenny Frid, kommunikationschef på Kronfågel, till TT

I förra veckan tog McDonald’s Sverige till ett liknande knep. Med en enkel bild på deras pommes frites och texten ”Kroppen din trenger potet” hyllades de av SKAM-fansen.

ARTIKELN HANDLAR OM