Nöje

Allt ljus på spökskrivarna

Av: 

TT

NÖJE

Vad händer när en deckardrottning inte längre hinner skriva sina böcker? I en ny ljudbok outsourcar författaren helt enkelt sitt skrivande.

Spökskrivandet har en lång tradition – och tycks just nu ha fått en renässans.

Det spökar i bokbranschen. Efter att förlag, boklådor och bibliotek har blivit populära spelplatser för litteraturen skildras nu hemliga skribenter i åtminstone två nya ljudboksserier.

I Håkan Lindgrens ”Spökskrivaren” är huvudpersonen Gauthier Valentino sedan flera år den som skriver deckardrottningen Milli Månssons böcker. Intrigen är inspirerad av rykten som Lindgren själv har hört under sina år i branschen, om framgångsrika författare som låter någon annan göra grovjobbet.

– Frågan jag ställde mig var: vad innebär ett författarskap i dag? Är det att skriva en bok eller att sälja en bok? säger Håkan Lindgren.

– Man är ju alltid nyfiken på vad som händer bakom kulisserna. Hur kan man egentligen vara säker på att en författare har skrivit en viss bok? Det är ett tecken på att någon är framgångsrik, att det går rykten om att den egentligen döljer något.

Johanna Wistrand har livnärt sig som spökskrivare och skrivcoach i mer än tio år. Även hon har nu skrivit kontrakt på två ljudböcker (hos förlaget Lind & Co), som handlar om en kvinna som skriver åt andra.

– Jag har undvikit att skriva ren fiktion åt mina kunder. Det känns som att jag säljer min själ. Men halvfiktion går bra, eller att djupredigera, då skriver jag om ett manus helt och hållet. Jag har sparat min kreativa sida till mina egna böcker, säger hon.

”Ganska vanligt”

Sölve Dahlgren på sajten Boktugg menar att det är svårt att ta reda på hur många böcker som har ett namn på omslaget – och en annan upphovsperson.

– På fackbokssidan är det ganska vanligt, men det är inte alltid tydligt att man tagit hjälp av en utomstående. När det gäller skönlitteratur blir det betydligt mer prestigefyllt. Det skvallras ju om att en del kända författare har mycket hjälp av en redaktör som då nästan skrivit boken. Men det är inget förlagen vill prata om.

I ”Spökskrivaren” vill huvudpersonen slå sig fri från deckardrottningens krav på hög produktionstakt och stå på egna ben som författare. Men samtidigt kan han inte avslöja att han redan skrivit flera bästsäljare, på grund av sekretessavtal.

Även Johanna Wistrand är hemlig med vad hon skrivit som spökskrivare.

– Det ingår som spökskrivare att ingen vet vilka böcker jag har skrivit. Jag är lite stolt över att få ta hemligheterna med mig i graven, säger hon.

– Det senaste året har jag faktiskt varit tvungen att tacka nej i slutändan till två kunder. Efter inlett samarbete dök det upp en ton som jag inte är van vid, som om jag var tjänstefolk. Det fungerar inte bra då detta samtidigt är ett jobb som bygger på ömsesidigt förtroende.

Marklund skrev med Patterson

Den amerikanske deckarförfattaren James Patterson har ofta samarbetat med andra skribenter och säger sig då bistå med synopsis. Han ger också sina vanligen mycket kända parhästar, som exempelvis Liza Marklund och Bill Clinton, kredd som medförfattare.

– När jag skriver intrigen är succén garanterad, 100 procent. Med andra författare ligger framgångsfaktorn på 50–60 procent, säger han till Washington Post.

Frågan är hur läsarna skulle reagera om en känd svensk författare skulle göra likadant?

– Jag tror att många skulle bli besvikna och författaren skulle tappa i trovärdighet. Samtidigt kanske man som läsare har fått den läsupplevelse man förväntat sig, säger Håkan Lindgren.

Kollektivt samarbete

I takt med att öppna samarbeten har blivit vanligare har Bokförlaget Forum tagit ytterligare ett steg och skapat serien ”Ellens val” genom ett så kallat ”writer's room”, där förläggare tillsammans med dramaturg, manusutvecklare och en författare först skapade ett universum och drog upp riktlinjer för ”ett gäng” böcker. Själva skrivandet kan nu ambulera.

– På det sättet måste vi tänka på att vi bygger serien på ett lite annorlunda sätt. Vi tänker absolut att vi ska fortsätta utforska det här, säger förläggaren Ebba Östberg, som ser försöket med ett kollektivt skapande endast som ett komplement. Den enskilda författaren är fortsatt och för evigt allra viktigast.

Hur vanligt är det då att etablerade författare använder sig av hemliga spökskrivare för att klara sina deadlines? Inte vanligt alls, tror Ebba Östberg som själv inte kan dra sig till minnes något svenskt exempel.

Håkan Lindgrens ljudboksserie ”Spökskrivaren” skulle kunna väcka lyssnarassociationer till deckardrottningar som exempelvis Forums egen, Camilla Läckberg. Men alla sådana antydningar tillbakavisas bestämt av Ebba Östberg.

– Det är väldigt mycket blod, svett och tårar inblandade i Camillas skrivande. Hon är en väldigt hårt arbetande människa, en av de mest hårt arbetande som jag någonsin träffat.

ANNONS EXTERN LÄNK

Jämför lån med Advisa – låna pengar enkelt och sänk din ränta.

Advisa

Publisert: