Adam Alsing stämmer Norwegian

NÖJE

Adam Alsings flyg hem från New York blev försenat.

Nu stämmer radioprofilen flygbolaget Norwegian.

Alsing vill ha 5 700 kronor per biljett som kompensation.

1 av 2 | Foto: Pontus Orre / AFTONBLADET / 85527
Adam Alsing stämmer Norwegian

Adam Alsing, 48, och hans 24-årige son flög hem till Stockholm från New York den 4 november förra året. Men flyget blev försenat och planet landade på Arlanda mer än tre timmar efter beräknad ankomstid.

Enligt en EU-förordning har passagerare rätt till ersättning av flygbolaget vid en försening på just tre timmar eller mer, men Alsings pengar har uteblivit. Norwegian har bestridit tv-profilens kompensationsansökan med hänvisningen att förseningen berodde på problem med tidigare flygningar.

Nu stämmer Adam Alsing flygbolaget. Tisdagen den 18 juli inkom en stämningsansökan mot Norwegian till Attunda tingrätt i Sollentuna. Programledaren vill ha 5 700 kronor per biljett, sammanlagt 11 500 kronor, i ersättning för förseningen.

”Flygplatserna fungerade”

Om en försening beror på extraordinära omständigheter som inte hade kunnat undvikas trots att alla rimliga åtgärder vidtas behöver ett flygbolag inte betala ut kompensation till passagerare. Adam Alsing menar att så inte är fallet.

”Airhelp (tjänst som hjälper flygpassagerare att få ersättning, reds. anm.) har för kärandes räkning undersökt förhållandena på John F Kennedy International Airport, New York och Copenhagen Airport Kastrup flygplats vid tidpunkten för den planlagda avgången samt ankomsten och kan konstatera att övriga avgångar inte var nämnvärt påverkade. Detta kan endast betyda att flygplatserna fungerade normalt och att förhållandena inte var förenliga med den planerade flygningen”, står att läsa i stämningansökan.

Vet inte vad som har hänt

På Norwegian är förvirringen kring resan stor. Enligt Lasse Sandaker-Nielsen, kommunikationschef på företaget finns Adam Alsing inte med på passagerarlistan på Norwegians mellan New York och Stockholm den 4 november.

– Det finns ingen med hans namn på den här bokningen och vi vill gärna reda ut vad som har hänt. Mina kollegor har gått igenom alla system. Vi vill gärna ha kontakt med honom, säger han.

Nöjesbladet har sökt Adam Alsing.

ARTIKELN HANDLAR OM

Flygtrafik

Norwegian