Skönheterna som doftar för miljoner

NÖJE

Nu står stjärnorna i kö för sminkreklamen

HOLLYWOOD

Förr vågade kändisarna inte göra reklam för kosmetika.

Nu står de i kö för uppdragen.

Stjärnor som Gwyneth Paltrow, Sharon Stone och Salma Hayek säljer allt från läppstift till hudkrämer.

Foto: Halle Berry – lanserar Chanel.

Helomvändningen har två förklaringar:

Image och pengar.

– Till skillnad från veckotidning-arnas bilder visar reklamen upp kändisarna på ett mer kontrollerat sätt, säger Scott Beattie, ordförande och vd för Elizabeth Arden.

Bra betalt

Och kosmetikafabrikanterna betalar bra - ohyggligt bra.

Nicole Kidman fick mellan 30 och 35 miljoner kronor för en reklamfilm för parfymen Chanel No 5.

Gwyneth Paltrow rapporteras i fjol ha fått flera miljoner dollar för ett kontrakt med Estée Lauder, precis som Uma Thurman för Lancôme.

Men är de verkligen värda det?

– Svaret är ja. Om de kan kopplas ihop med vad märket handlar om, säger Estée Lauders vd, John Demsey, till tidskriften Time.

Jolie för vågad

När Hollywoodansiktena inte gör det blir det kostsamt. Fråga heminredningsföretaget St John som betalade Angelina Jolie närmare 90 miljoner kronor.

Men annonserna med skådespelerskan höjde inte försäljningen. Tvärtom. Analytiker hävdade i New York Times att hon ansågs för vågad och skrämde bort företagets konservativa kundbas.

Trots det bara ökar trenden med kändisar som reklampelare.

– De stora annonsörerna mäter noggrant det de gör. De spenderar hundratals miljoner dollar och om de upprepar de här annonserna fungerar de, säger Jonah Bloom på tidningen Advertising Age.

Kändisarna tjänar också på det.

– Så länge fokuseringen ligger på märket är det okej. Kändisarna spelar bara roller, säger Raul Martinez på AR media.

Lätta lyxiga extraknäck

Foto: Hilary Swank – gör reklam för Guerlain.
Foto: Penelope Cruz – dejtar Orlando Bloom.
Foto: Beyoncé – jobbar för L'Oreal.
Foto: Nicole Kidman – tjänar 35 miljoner.

Läs mer:

Magnus Sundholm

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode