Kina - en moderevolution

NÖJE

Kina har de senaste tio åren genomgått en moderevolution.

Från en konformistisk nation där alla skulle se lika ut till en där individen sticker ut. Åtminstone i storstäderna.

I Peking är det numera vanligt att se flickor i chockrosa tröjor och matchande läppstift.

Modet i Peking är vågat medan det i Shanghai är mer elegant och sofistikerat.

Kina är främst känt för att vara landet där många av de västerländska modekläderna sys upp eller säljs som billiga kopior. Den bilden är på väg att ändras.

I slutet av förra året valde det italienska designmärket Fendi att premiärvisa sin vårkollektion för 2008 på kinesiska muren med Karl Lagerfelt som specialinbjuden gäst.

2005 lanserades en kinesisk version av modetidningen Vouge. Det blev succé direkt.

Branschexperter menar att Kina har alla möjligheter att bli en tungviktare i modevärlden i takt med att modeintresset exploderar.

Än så länge finns det bara ett klädmärke med världsstatus, Shanghai Tang. De satsar på dyra klassiska kinesiska kläder. Märkets skapare är Hongkong-kines så många vill inte räkna det som ”äkta” kinesiskt.

Det finns andra designer som Wang Xinyuan och Wu Haiyan men de är än så länge tämliga okända utanför Kina.

Efter att i tio år kopierat allt västerländskt finns det i dag ett sug i Kina efter ett eget nationellt mode. Förmodligen tar det inte lång tid innan det går på export eller influenserna plockas upp av europeiska och amerikanska designers.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode