I kväll firar vi den svenska filmen

NÖJE

Rätt film vinner.

"Så som i himmelen", "Fyra nyanser av brunt" eller "Masjävlar" får Guldbagge.

Och de är alla värdiga vinnare.

Ikväll leder Björn Kjellman filmgalan i tv och vi kan bara hoppas att det blir underhållande. Svenska filmen är värd en fest.

Några större chocker i prisväg är inte att vänta.

De tre filmerna dominerar alla kategorier och är bra på olika vis. "Så som i himmelen" får räknas som favorit, men det vore kul om även de andra får några priser.

Nu är det inte en jury som kan sitta och prata ihop sig till en vänlig fördelning. Alla röstar var för sig. Det kan göra att en film tar hem allt.

De tre svenska succeerna är olika. "Så som i himmelen" har setts av snart 1,3 miljoner på bio. "Fyra nyanser av brunt" sågs av ganska få tack vare en obskyr marknadsföring av Killing-gänget själva. Till helgen börjar den dock visas på tv, så då får fler möta de stackars figurerna. "Masjävlar" är en växande publikfavorit som nyss vann göteborgarnas publikpris.

Alla tre filmerna utspelas i Sverige idag. Alla tar upp stora frågor, liv och död, smärta och längtan. Alla har både humor och sorg.

Jag har ägnat helgen åt "Fyra nyanser av brunt" på dvd. Den släpps på onsdag.

Förutom den tre timmar långa filmen finns här 13 minuter av bortklippta scener. Man förstår varför de klippts bort. Här finns dokumentärer av Martin Luuk, om människor som arbetar bakom kameran eller tillverkar trägubbar. Killing-medlemmarna är också huvudpersoner i varsin bakomfilm, ibland smått desperat krystad för att vara originell.

På kommentarspåret pratar alla, utom Schyffert som var sjuk den dagen, och det blir en del trams och en del intressant.

Filmen är mycket, mycket bra. Extramaterialet är som omslagspappret runt presenten. Snabbt ögongodis, men inget att behålla.

Bäst är en intervju där Ulf Brunnberg svarar på frågor från Killingarna.

"Dag och natt" räknas som en dansk film och kan inte vinna Guldbagge. Liknande problem har Jean-Pierre Jeunet vars "En långvarig förlovning" i hemlandet räknas som amerikansk eftersom den delvis finansierats av Warner. Å andra sidan fick den inte vara med i Cannes eftersom den räknades som fransk.

Jeunet är den som vinner i längden. Att festivalen i Cannes tackat nej både till hans "Amelie från Montmartre" och "En långvarig förlovning" får ju bara festivalen att se dum ut. En festival som stänger dörren för så bra filmer går inte att ta på allvar.

På fredag har "En långvarig förlovning" svensk premiär. Gå och se.

I morgon får vi veta om "Så som i himmelen" blir nominerad som en av de fem till Oscar för icke-engelskspråkig.

Mer spännande än Guldbaggen. Och tänk om Mel Gibsons "The passion of the Christ" hamnar i samma kategori.

Några filmer och skådespelare är favoriter. Men Oscarnomineringarna lär fördelas mellan många filmer, många fler än tre.

Jens Peterson

ARTIKELN HANDLAR OM