Extraknäck: fettsugning

NÖJE

Landstingens plastikkirurger omsätter miljoner privat

1 av 3 | Foto: Med foten på två ställen Claes Lauritzen har två olika arbetsplatser...

På dagarna arbetar plastikkirurgerna på landstingets sjukhus – på fritiden extraknäcker de med bröstförstoring och fettsugning.

På Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg arbetar 13 av de 16 läkarna vid sidan av.

Många omsätter miljoner på sina extraknäck.

Aftonbladets granskning visar att många av landstingens plastikkirurger driver privata företag för extraknäck.

På Sahlgrenska sjukhuset arbetar mer än 80 procent av plastikkirurgerna – 13 av 16 – på sin fritid. Men förhållandet är inte unikt för Sahlgrenska.

Arbetar halvtid på vardera ställe

Även kirurger på plastikklinikerna på Karolinska i Solna och Malmö allmänna sjukhus och Akademiska sjukhuset i Uppsala har lukrativa extraknäck vid sidan av sina landstingsjobb. På Sahlgrenska får några av de extraknäckande läkarna vanlig lön vid de privatkliniker som drivs av kollegerna.

Andra opererar i sina egna bolag och låter ersättningarna ligga kvar i företagen (se tabell intill).

De enda på Sahlgrenska som inte extraknäcker med skönhetssoperationer är klinikchefen, en vikarie och en nyanställd underläkare.

Fem av läkarna, bland dem överläkaren Pelle Sahlin och specialistläkaren Håkan Hallberg, arbetar med skönhetsoperationer på Art Clinic i centrala Göteborg. Ytterligare tre Sahlgrenskaläkare extraknäcker på Art Clinic.

– Jag jobbar ungefär halvtid på vardera stället, säger Pelle Sahlin som är delägare i Art Clinic.

– Jag skulle väl tjäna dubbelt så mycket om jag bara arbetade privat jämfört med vad jag skulle ha fått om jag bara arbetade på Sahlgrenska.

De andra läkarna från Sahlgrenska som knäcker extra på Art Clinic jobbar ungefär 4–6 timmar i veckan vid sidan av sina heltidsjobb. Överläkaren Claes Lossing har ett eget plastikföretag på Carlanderska privatsjukhuset – med mångmiljonomsättning.

Professorn och överläkaren Hans Holmström har också privatklinik på Carlanderska.

Sahlgrenska i marknadsföringen

Specialistkliniken i Göteborg har grundats av professor Claes Lauritzen och överläkaren Jan Lilja som båda är verksamma på Sahlgrenska.

Tillsammans driver de företaget Lauritzen & Lilja som är huvudföretaget inom Specialistkliniken. De hyr ut loka ler, personal och utrustning till de tre övriga läkarna som opererar på företaget.

Samtliga dessa läkare är också kolleger på Sahlgrenska. På sin hemsida använder Specialistkliniken kopplingen till Sahlgrenska som argument i sin marknadsföring.

Claes Lauritzen är tjänstledig på halvtid från Sahlgrenska och är nu vd och klinikchef för Specialistkliniken.

Du rekryterar från plastikkirurgen på Sahlgrenska?

– Ja, bara från Sahlgrenska. Vi har ju en process som är sådan att när en doktor på plastikkirurgen på Sahlgrenska är tillräckligt kvalificerad kan han eller hon komma ifråga. Och då driver man sin egen verksamhet inom ramen för Specialistkliniken.

Ni använder Sahlgrenska i marknadsföringen?

&ndash Ja, det är ju viktigt att folk får veta vem det är? Tänk själv om du ska låta någon skära i dig.

Du tjänar mer på Specialistkliniken än du gör på landstinget?

– Ja, om jag så vill. Absolut. De flesta av våra killar använder nog sina bolag som pension. Men framför allt för att kunna resa på konferenser eller kongresser.

Aftonbladet har varit i kontakt med Hans Holmberg, verksamhetschef på Sahlgrenska.

Han har inga kritiska synpunkter på läkarnas extraknäck.

Tidigare artiklar i serien

Leif Kasvi, Richard Aschberg

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode