Capocci räddar den mossiga farsen

avJens Peterson

NÖJE

Men Robert Gustafsson försöker blåsa liv i ”Charmörer på vift” med sex och sprit

1 av 3 | Foto: Mats Bäcker
Charmörer på vift.

KALMAR. Hon är inte avbildad på affischen.

Men Jeanette Capocci räddar farsen. En mossig historia som Robert Gustafsson försöker blåsa liv i med sex och sprit. Och mer sprit.

Den här tyska komedin från 1924 handlar om några moralväktare från lands­orten på kongress i storstaden. I stället går de på klubb där de blir berusade och betuttade i en lättklädd flicka. En av dem uppvaktar henne, men vet inte att hon är hans styvdotter.

Skenheliga gubbar. Hycklarnas afton.

Men vem bryr sig om ifall någon är varietesångerska? Intrigen är så meningslös

i dag att uppsättningen tar sig igenom den så fort det går. Tack för det. I stället kryddas allt med stickspår.

En del underhållande.

Jeanette Capocci har gjort mycket kul på Vallarna i Falkenberg och i Kalmar, och nu lyfter hon showen som kärlekskrankt hembiträde som väljer

Robert Gustafssons torre bokhandlare till erotiskt tändstoff.

Robert Gustafsson är en mästare i genren, men även han behöver bra material. Här låter en del som högläsning av anekdoter ur tidningen En rolig halvtimme från 1969.

Allt är lokalt placerat och i Kalmar räcker det med att man säger Nybro för att få skratt.

Robert Gustafsson drar till med nubbevisor i brist på manus. Pjäsen byggs kring några mindre missförstånd om vem som är vem.

Allan Svensson spelar den gifte direktören i cent­rum. Hans rollfigur är så trögtänkt att det tar halva andra akten att förklara för honom vad vi sett. Till och med fruktträden runt scenen har förstått vid det laget. Gammaldags buskis, som hjälps av sommargrönska.

Och Jeanette Capocci.

ARTIKELN HANDLAR OM

Scen