9 knep för att snabbt bli fräsch efter träningen

avAnna Wahlberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Du vill träna på lunchen men slippa sitta eftersvettig och röd som en kräfta hela eftermiddagen. Här är knepen som håller dig fräsch under träningen och som snabbt får dig redo att återvända till jobbet. Shoppa skönhetsredaktörens tips längst ner.

1 av 2 | Foto: Splash
Victoria's Secret-ängeln Alessandra Ambrosio och skådespelaren Charlize Theron lämnar gymmet fräscha som nyponrosor.

1. Sätt upp håret!

Hästsvans, fläta eller knut – vad som helst är bättre än att håret blir tovigt eller ligger klistrat mot din svettiga kropp när du tränar. De här snoddarna sliter inte på håret och håller i evigheter; simmar eller löptränar du är de ovärderliga.

2. Ta bort sminket

Makeup påverkar hudens förmåga att svettas. Med rengöringsservetter sveper du bort foundation och puder på nolltid. Efter passet tar servetterna bort svett och salt som annars kan orenheter.

3. Duscha ljummet

Överdrivet varmt eller kallt vatten efter passet gör dig varm och svettningen ökar istället för att, som du vill när du har bråttom, minskar. Medelvarmt vatten är överlägset om du vill minimera tiden du plågas av eftersvettningar.

4. Hejda lukt och fukt.

Att eftersvettas lite efter passet är nästan oundvikligt, därför är en bra deo viktig. Brukar du svettas på andra ställen än enbart under armarna, stryk på lite deo där med så undviker du svettfläckar på kläderna.

5. Återställ fuktbalansen.

Det är inte bara viktigt att dricka efteråt, huden behöver också ersättning för fuktförlusten. Bästa krämen efter träningen är en lätt och återfuktande dagkräm. Skippa krämer med rik konsistens som ger en fet, instängd känsla om de appliceras när du är varm och uppe i varv.

6. Snabb insmörjning.

Även huden på kroppen behöver fukt, men om du vill slippa vänta på att krämen ska sjunka in innan du klär på dig gäller det att välja smart. Den här är en body lotion i flytande form som sprejas på huden och som absorberas direkt – plus att den doftar fräscht och blommigt.

7. Fixa frisyren.

Släpp ner håret och föna hårbotten torr med kall luft. Fräscha upp hårbotten genom att applicera ett torrschampo i hårbotten, massera in och borsta igenom noga så att vita spår försvinner och styla som vanligt. Det här torrschampot gör att håret känns fräscht och rent; som nytvättat men med fördelen att håret också får lite extra volym.

8. Hejda frisset.

Avsluta med att applicera glansdroppar i toppar och längder, de ger näring, tämjer friss och gör att håret ser blankt och välpolerat ut.

9. Dämpa rodnaden.

Det finns en fin linje mellan rosig fräschör och blossande rodnad. All träning ökar blodcirkulationen och ger dig mer färg i ansiktet, därför är rouge eller bronzer överflödigt. Satsa istället på att jämna ut hudtonen och dämpa rodnaden med foundation. Den här foundationen har lättflytande konsistens, medeltäckning, halvmatt finish och känns viktlös på huden.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Mode