”Barnen säger nej till könsspecifika kläder”

NÖJE

Sylvia Balac om förändringen i merchandise-världen

1 av 2 | Foto: Vi ser mer och mer att merch-kläder inte längre könsbestäms.

Prinsessklänningar märkta för flickor och superhjältedräkter för pojkar kan snart

vara ett minne blott. Allt fler produkter är helt enkelt bara ”för barn”.

Prinsessklänningar märkta för flickor och superhjältedräkter för pojkar kan snart vara ett minne blott. Allt fler produkter är helt enkelt bara ”för barn”.

För tiotalet år sedan extraknäckte jag som strumpförsäljare på mässor och marknader. Jag var ingen vidare försäljare. Tämligen urusel, snarare. En gång förlorade jag en kund som suckande stått och dragit i alla strumporna i en kvart med orden: Ja, alltså, du BEHÖVER ju inte köpa något.

Mitt hjärta var inte med, helt enkelt.

Till en dag, när det höll på att brista. Jag stod där i mässmontern, med all sannolikhet bakfull, när en pappa, mamma och son kom fram till strumpbordet. Sonen, han var kanske sex år, drogs genast till sockorna med Pippi Långstrump på. Föräldrarna kontrade blixtsnabbt med att peka på dem med Batman på. ”Nej, jag vill ha Pippi!”, sade pojken. ”Nej, du får Batman eller ingenting alls!” sade mamman. ”Jag vill bara ha Pippi!” sade pojken med gråt i rösten. ”Ja, då blir det inga strumpor, nu går vi!” sa pappan.

Inombords ville jag springa efter dem och smyga till pojken Pippi-strumporna men jag stod fegt kvar. Förundrad över de stereotypstyrda föräldrarna.

Pojken borde vara ungefär 16 nu och får förhoppningsvis välja sina kläder själv. Kanske kan han också glädja sig åt att kläd- och leksaksföretag i dag har börjat slopa uppdelningen i pojk- och flicksaker.

Och det är barnen själva (med viss hjälp av föräldrarna ...) som leder utvecklingen. Åttaåriga Izzy Cornth­waite från Storbritannien blev ledsen när alla Darth Vader-kostymer var ”för pojkar” och skrev ett brev till Disney.  Efter en vecka var Dart Vader-kostymen – och alla

andra plagg – märkta ”för barn” i stället för ”pojkar” eller ”flickor” på webbsidan.

Flera kedjor och bolag har följt trenden. Och på nätet hyllas pappor som ”låter” sina söner klä sig som Elsa i ”Frost” på Halloween.

Barnen är på tåget. Storbolagen också. Nu återstår bara några inskränkta föräldrar.

Nya filmen om ”Teenage mutant ninja turtles” ett fenomen ”för barn” – recenseras här.

ARTIKELN HANDLAR OM