Konsumentverket granskar Alex Schulman och Sigge Eklund

Spelreklamen i podden strider mot lagen

Publicerad:
Sigge Eklund och Alex Schulman.
Foto: Anders Wiklund/TT
Sigge Eklund och Alex Schulman.

NÖJE

Spelreklamen i ”Alex och Sigges podcast” strider mot lagstiftningen, anser Konsumentverket.

Den populära pod-duon Alex Schulman och Sigge Eklunds har blivit anmälda till Konsumentverket för ett reklaminslag i deras podcast där de gör reklam för ett spelbolag.

I reklaminslaget ska de ha förmedlat bilden av att spelande är ett alternativ till arbete. Myndigheten ska även ha reagerat på att spelreklamen saknat information om åldersgränser.

Alex Schulman ska flera gånger framhävt i podcasten hur enkelt det är att vinna hos spelbolaget och även pratat om sin framgångrika magkänsla kring spelandet. Varpå Sigge Eklund i reklaminslaget säger: ”Varför inte låta magen spela för dig? På Casinot”.

Enligt Konsumentverkets beslut uppfyller inte marknadsföringen kraven på måttfullhet.

Myndighetens granskning gäller bolaget Perfect Day media, som producerar ”Alex och Sigges podcast”.

Nöjesbladet söker Alex Schulman och Sigge Eklund.

Publicerad: