"Gränsöverskridande" Ek får stort stipendium

Patrick Stanelius/TT

Publicerad 2021-06-16

Dirigenten och arrangören Hans Ek är den första mottagaren av Konstnärsnämndens nya stipendium om 300 000 kronor avsett för ”aktiva och gränsöverskridande musikkonstnärer”.

– Jag har aldrig tänkt att jag ska vara gränsöverskridande. Det är snarare en konsekvens av att jag har gått på djupet i musik som jag tycker väldigt mycket om, säger Ek.

På sin vägg har Hans Ek hängt upp en affisch med det periodiska systemet. Den prydliga uppställningen av universums byggstenar är en påminnelse om att musiken är konstruerad på liknande vis.

– Det är någonting som jag har blivit mer och mer fascinerad av på senare år, att om man kokar ner allt till de enklaste beståndsdelarna – oavsett om man jobbar med en poplåt eller folkmusik eller jazz – så når man till slut ner till musikens dna-nivå, säger dirigenten.

Kosmisk baslinje

Oavsett om han bearbetar musik skriven av Björk, The Knife, Einstürzende Neubauten eller Beethoven så hittar Hans Ek musikens grundämnen. Han jämför det med legobitar, det finns inga regler för hur allting ska sättas ihop.

– Musik är bara musik egentligen, sedan finns naturligtvis alla individuella uttryck. Jag tror att det var poeten Rilke som uttryckte att det finns en kosmisk baslinje som vårt vardagliga småprat förhåller sig till. Det är ungefär så det är. Musiken pågår stort och långsamt någonstans hela tiden, och vi för en dialog med det där eviga.

För ungefär 20 år sedan var det på mode för vita, manliga, rockband att para ihop sig med diverse symfoniorkestrar. Kiss, Scorpions, Metallica, Deep Purple med flera gjorde en ansats till att baxa in rocken i det kulturella finrummet.

”Storslaget och monumentalt”

Men anledningen till att Hans Ek föräras med det nya stipendiet är att han inte nöjer sig med att, likt ovanstående exempel, ägna sig åt ”rockmusik, fast med stråkar”. Eks användning av symfoniorkestern kan jämföras med den jamaicanske dublegendaren Lee ”Scratch” Perrys bruk av studions mixerbord som instrument.

Han upptäcker nya nervbanor som tar bekanta verk till nya platser, och han räds inte att till exempel bryta ned elektronisk dansmusik för att sedan bygga upp den igen i symfonisk tappning.

– Jag har sent i livet upptäckt den elektroniska dansmusiken. Den har väldigt mycket att göra med traditionell orkestermusik, eftersom den bygger så enormt stora och långa linjer till något storslaget och monumentalt. Jag kan bli så otroligt euforisk av att lyssna på det, säger Hans Ek.

ANNONS